Browsing NTNU Open by Author "Lorentzen, Vibeke"
Now showing items 1-6 of 6
-
"Du kan skrive snipp, snapp, snute!" En kvalitativ casestudie om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen på mellomtrinnet
Modell, Eirin; Mælan, Berit (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hva som skjer i samskrivingsprosesser mellom elever som skriver eventyr i læringspar. Formålet med oppgaven er å bidra til økt kunnskap om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen. ... -
"Du kan skrive snipp, snapp, snute!" En kvalitativ casestudie om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen på mellomtrinnet
Modell, Eirin; Mælan, Berit (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven undersøker hva som skjer i samskrivingsprosesser mellom elever som skriver eventyr i læringspar. Formålet med oppgaven er å bidra til økt kunnskap om samskrivingens didaktiske potensial i skriveopplæringen. ... -
Faglig, fagovergripende, flerfaglig. Skriveopplæring i ungdomsskolen – på fagenes premisser
Lorentzen, Vibeke (Doktoravhandlinger ved NTNU;2023:167, Doctoral thesis, 2023)English summary Disciplinary writing instruction How can teachers facilitate disciplinary relevant writing instruction in secondary school? This is an important question because we need more knowledge about how teachers ... -
Hva gjør elevene når de skriver? : bruk av skjermopptak for å fange elevenes skrivestrategier : en nærstudie av to elevers skriveprosesser
Lorentzen, Vibeke (Master thesis, 2015-06-24) -
Kritisk literacy i skriveopplæringa: å ta stilling til problemer og ytre seg på faglig grunnlag
Lorentzen, Vibeke (Journal article; Peer reviewed, 2022)I tråd med Kunnskapsløftets målsetting om at arbeidet med kritisk tenkning skal innlemmes i alle fag på fagrelevante måter, undersøker denne studien hvordan et skriveforløp i naturfag bidrar til kritisk tenkning og skriftlig ... -
Skriving i naturfag : En analyse av nettbaserte undervisningsressurser fra to nasjonale sentre
Lorentzen, Vibeke; Igland, Mari Ann; Solheim, Randi (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen er basert på en studie av et utvalg ressurser om skriving i naturfag, hentet fra nettsidene til Skrivesenteret og Naturfagsenteret. I Læreplanverket for Kunnskapsløftet inngår skriving som grunnleggende ...