Browsing NTNU Open by Author "Järnerot, Anna"
Now showing items 1-6 of 6
-
Elever i matematikkvansker - læreres erfaringer og tanker
Tørnby, Pauline Dugstad (Master thesis, 2024)Sammendrag Formålet med denne studien var å få et innblikk i læreres erfaringer med, og forståelse av, elever i matematikkvansker. Temaet for studien er altså matematikkvansker fra et lærerperspektiv. Problemstillingen for ... -
''Ja, til og med Tyra hjalp en medelev med brøk i går, fordi ho hadd skjønt det. Det e jo helt utrolig!''
Stamnes, Åsa Rotvold (Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er matematikkvansker. Forskning viser at omtrent 15-20% av alle elever har vansker med matematikk, hvorav 5-7% har utviklingsmessig dyskalkuli og 10-15% er lavtpresterende (Mononen, 2017). ... -
Kunst og håndverk i et forebyggende perspektiv: fagets tilnærming til matematikk, læring og empowerment
Halset, Helene (Master thesis, 2023)Hensikten med denne oppgaven er å undersøke kunst og håndverksfagets muligheter til å bidra i forebyggende arbeid, for å vinne ny innsikt i hvordan praktisk-estetiske undervisningstilnærminger kan brukes i spesialpedagogisk ... -
Matematikkangst En kvalitativ intervjustudie om hvordan fenomenet kan oppstå og forebygges i skolen
Forfot, Celine Haagenstad (Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er fenomenet matematikkangst. Studien vektlegger å belyse risikofaktorer og forebyggende faktorer i skolen knyttet til matematikkangst. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse og mer ... -
Motivasjon blant elever med dysleksi i videregående skole: betydningen av å ha en «saying»
Utvær, Hanne Therese (Master thesis, 2021)Elevmedvirkning er sentralt i Læreplanverket for Kunnskapsløftet, og begrepet har fått en sentral plass i læreplanenes overordnet del (Utdanningsdirektoratet, 2017). Flere studier, både nasjonalt og internasjonalt, setter ... -
Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education
Røkenes, Fredrik Mørk; Grüters, Anna Ruth; Skaalvik, Cecilie; Lie, Tove Grete; Østerlie, Ove; Järnerot, Anna; Humphrey, Kristoffer; Gjøvik, Øistein; Letnes, Mari-Ann (Peer reviewed; Journal article, 2022)This study examines teacher educators’ experiences with a professional development program—the Digitalization of Primary and Lower Secondary School Teacher Education (DigGiLU) project—offered at a Norwegian teacher education ...