Blar i NTNU Open på forfatter "Lykknes, Annette"
-
Naturvitenskap, mer enn bare fakta? En undersøkelse om hvilket bilde på naturvitenskapens egenart som formidles i Tellus 8-10
Sletten, Hege (Master thesis, 2017)Denne oppgaven undersøker hvilket syn læreverket Tellus 8-10 har på naturvitenskapens egenart (Nature of Science/NOS). Forståelse for nettopp naturvitenskapens egenart har lenge blitt påpekt som viktig for elever av flere ... -
"Når hun hadde opplevd det, trodde jeg på det med en gang" - Seks ungdomsskoleelevers kritiske vurderinger i arbeid med en sosiovitenskapelig kontrovers i naturfagundervisningen
Hage, Jørgen (Master thesis, 2021)Sammendrag Kildekritikk regnes som en viktig kompetanse for å mestre dagliglivet som borger i et informasjonssamfunn, og i et demokratisk perspektiv for å løse utfordringer i samfunnet. Målet med denne masteroppgaven har ... -
Organisk kjemi som allmenndannelse: En analyse av organisk kjemi i lærebøker i kjemi i perioden 1914-1960
Lindgjerdet, Per Magnus (Master thesis, 2013)I denne oppgaven undersøkes det hvordan organisk kjemi ble presentert i lærebøkene med bakgrunn i innføringen av kjemi som et obligatorisk fag med Lov om høiere almenskole av 1896. Med tanke på dette er lærebøker i perioden ... -
"Periodesystemet er et "kart" over materialer" Ungdomsskoleelevers møte med et undervisningsopplegg om periodesystemet
Buset, Marte Gjerde (Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke hvordan naturfagelever på niende trinn opplevde et undervisningsopplegg om periodesystemet. Den overordnede problemstillingen satte spesielt søkelyset på opplevelsen av kontekstbasert ... -
The Periodic System and the Nature of Science: The History of the Periodic System in Spanish and Norwegian Secondary School Textbooks
Moreno-Martinez, Luis; Lykknes, Annette (Peer reviewed; Journal article, 2019)This essay analyses 31 science and chemistry textbooks from Spain and Norway with respect to their presentations of the history of the periodic system and what these presentations can teach students about the Nature of ... -
The Periodic System: The (Multiple) Values of an Icon
Lykknes, Annette; Van Tiggelen, Brigitte (Peer reviewed; Journal article, 2020)The periodic system is an icon of science, with an exceptional level of usage around the world. It is especially celebrated as a source of information and pedagogical tool. Although many publications on the history and ... -
Relationships between Academia, State and Industry in the Field of Food and Nutrition: The Norwegian Chemist Sigval Schmidt-Nielsen (1877-1956) and His Professional Roles, 1900-1950
Elvbakken, Kari Tove; Lykknes, Annette (Journal article; Peer reviewed, 2017)The aim of this article is to shed light on the relationships between science, state and industry in the field of food and nutrition in Norway in the first half of the 20th century with reference to the scientist Sigval ... -
Representation of Image Formation—Observation in Optics in Ethiopian Textbooks: Student Learning Difficulties as an Analytical Tool
Belayneh, Ehtegebreal Aregehagn; Lykknes, Annette; Getahun, Dawit Asrat; Febri, Maria Immaculata Maya (Peer reviewed; Journal article, 2023)Studies have reported that students find geometric optics topics difficult partly because of representations in textbooks. In Ethiopia, textbooks are the main source of content in schools. Therefore, a study of how textbooks ... -
Samarbeidsprøve - et "muntlig kladdeark"? En gruppe elevers opplevelse av samarbeidsprøve i naturfag på videregående skole
Hylen, Fredrikke Lovise (Master thesis, 2022)Økt oppmerksomhet rundt vurdering for læring de siste tiårene har bidratt til en mer læringsfremmende vurderingskultur. Likevel kritiseres dagens vurderingspraksis for å legge for liten vekt på sosiale aspekter ved læring. ... -
A Tale of Resilience: The Periodic Table after Radioactivity and the Discovery of the Neutron
Van Tiggelen, Brigitte; Lykknes, Annette (Journal article; Peer reviewed, 2020)After 150 years of scientific developments, the periodic system of chemical elements is still an icon of modern science. Its resilience is striking. The icon used today by scientists and teachers is in fact the outcome of ... -
The Transformative Effects of Guided Inquiry-based Learning on Scientific Knowledge of Vision
Belayneh, Ehtegebreal Aregehagn; Lykknes, Annette; Febri, Maria Immaculata Maya; Ayene, Mengesha (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Vi kan ikke leve som vi gjør i dag uten plast
Fiske, Ingrid Kvendset (Master thesis, 2022)Denne studien har to formål. Det første formålet er å undersøke hvilke oppfatninger elever har om plast i samfunnet etter å ha lært om plastens historie. Det andre formålet er å se hvordan et undervisningsopplegg som setter ... -
Vitenskap for politikk - Om bidrag til matkontroll og matforsyning
Elvbakken, Kari Tove; Lykknes, Annette (Journal article; Peer reviewed, 2018)Forholdet mellom fag og politikk er sentralt i forvaltningsforskningen. Denne artikkelen tar for seg leveranser fra vitenskap til politikk og forvaltning i første halvdel av 1900-tallet. I en tid hvor forvaltningen for ... -
Vitenskapshistorie for å undervise om naturvitenskapens egenart (NOS)
Knutsen, Aleksander (Master thesis, 2020)Sammendrag Oppgaven handler om hvordan vitenskapshistorie kan belyse sentrale aspekter fra naturvitenskapens egenart (NOS). Studien er delt inn i 3 deler der hver av delene inneholder et eller flere originale bidrag. I ...