Browsing NTNU Open by Author "Aakre, Arvid"
Now showing items 21-40 of 59
-
Kartlegging av tømmervogntogs totalvekt gjennom bruk av ATK-punkter
Solheim, Tor Andreas Blom (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har forsøkt å benytte punkter for automatisk trafikkontroll (ATK) til å hente ut vektdata fra tømmervogntog. Informasjon om vekter som kjøretøy opererer med har verdi ved planlegging av veger, samt ... -
Kø-problematikken på Fv562 Askøybrua - Kø i morgenrushet fra Strusshamnvatnet til rundkjøring ved Storavatnet
Jakobsen, Synnøve (Master thesis, 2015)Det er store avviklingsproblemer rund Askøybrua på Fv562 i morgenrushet. Etter Askøybrua ble nedbetalt i 2006 og bompengeinnkrevingen opphørte økte trafikken betraktelig. Det ble også mer populært å bosette seg på Askøy. ... -
Mesosimulering i Aimsun - Parameterstudie for å simulere riktig forsinkelse i kryss
Birkeland, Torbjørn H (Master thesis, 2016)Det ble studert en generell svingebevegelse i hvert av kryssene for å kalibrere gap-acceptance model med mål om å oppnå samsvar mellom observert og simulert forsinkelse. Forsinkelse ble valgt som resultatmål på grunn av ... -
Micro mobility in macro models. Implementing e-scooters in the Norwegian Regional Transport Model.
Tørset, Trude; Aakre, Arvid; Flaata, Ellen Heffer (Research report, 2023)Ideally, we should have started with data collection to monitor how micro mobility is used, who uses it, and which drivers there are for using micro mobility. Also, we should have reestimated the demand model in our strategic ... -
Mikrosimulering av trafikk - Teori og praksis
Svela, Atle Kristian (Master thesis, 2015)Hensikten med denne oppgave et at jeg skal styrke min kunnskap om mikrosimuleringsmodeller. Og lære meg de grunnleggende elementene ved mikrosimuleringsprogrammene VISSIM. Dette gjøres ved å gjennomføre en simulering av ... -
Modellering av fartsprofil til tunge køyretøy i stigning
Nesdal, Andreas (Master thesis, 2019)Formålet med denne oppgåva er å vidareutvikle ein modell som estimerer fartsprofil for tunge køyretøy i stigning. Eksisterande modellar ser på motoreffekten i køyretøya som konstant og maksimal, medan effekten i realiteten ... -
Modellering av flaskehalser med utgangspunkt i strekningen Granåsen - Tonstadkrysset
Lindheim-Minde, Sindre (Master thesis, 2018)Denne masteroppgava identifiserer flaskehalser for trafikkavviklinga i vegnettet som omfatter Flatåsenkrysset, Bjørndalsbrua og Tonstadkrysset. Studieområdet, som ligger ca. 7 km sør for Trondheim sentrum, forbinder ... -
Modellering av forbikjøringer på tofeltsveger
Nordal, Hanne Cecilie Stene (Master thesis, 2017)Store variasjoner i føreratferd og kjøretøy på vegene fører til at forbikjøringer skaper bedre trafikkflyt. Dette skyldes at sjåføren får holde ønsket hastighet ved å passere bilen foran som kjører saktere enn det ... -
Modellering av hastighet til tunge kjøretøy i stigninger
Aamodt, Kjetil Brådland (Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som formål å teste og videreutvikle en hastighetsmodell for tunge kjøretøy i stigninger. Modellen utarbeider et hastighetsprofil basert på data fra kjøretøyet og utformingen av stigningen. I forbindelse ... -
Modellering av nettverk i SIDRA INTERSECTION og AIMSUN
Røys, Kristoffer Åsen (Master thesis, 2015)Dårlig trafikkavvikling i rushtiden er et utbredt problem i mange byer og tettsteder. Høye trafikkvolumer i veg- og gatenettverk fører ofte til store kødannelser og forsinkelser. For å vurdere hvilke tiltak som kan ... -
Modellering av rundkjøringer i AIMSUN
Alstad, Stig Roar Altenau (Master thesis, 2012)Forsinkelse og kø i urbane strøk henger i stor grad sammen med utforming av kryss. Rundkjøring er en populær kryssløsning i Norge, og i den forbindelse er det viktig å ha gode modellverktøy. Med et godt verktøy kan en ... -
Modellering av trafikkavvikling i kryss - Sammenligning av ulike modelleringsverktøy
Hansen, Anton Andreas (Master thesis, 2018)I mange vegkryss rundt omkring i Norge oppstår det problemer med kødannelser i perioder med rushtidstrafikk. Når trafikkmengdene går opp reduseres kapasiteten til et såpass lavt nivå at den ikke er tilstrekkelig til å ta ... -
Modellering av vikeplikt og prioritet i ulike krysstyper i AIMSUN
Skulbru, Petter (Master thesis, 2015)Mikrosimulering av atferd som oppstår i ulike kryss kan være krevende. I denne oppgaven er Aimsun 8.1 benyttet til å teste ut hvilken effekt endringer av parameterverdier for parametre som styrer vikeplikt, prioritet og ... -
Modellering av vikepliktsregulerte T-kryss i SIDRA INTERSECTION og justering av kritisk tidsluke og følgetid for en bedret tilpasning til norske forhold
Kerro, Delvin (Master thesis, 2019)Stadig økende trafikkvolumer kombinert med en fortetning av urbane områder medfører et voksende behov for bedret avviklingskvalitet i vegnettet. Høy metningsgrad langs de mest belastede gater, veger og kryss i rushtiden ... -
Mulighetsstudiet av trafikkstyring i handelsparken, Bodø
Shi, Jianing (Master thesis, 2019)Store parkeringsanlegg ved kjøpesentre eller arbeidsplasser er en generell måte for å løse tilgjengelighet for til silke steder for kunder og arbeidstakere, samtidig som den likevel skaper økende trafikk- og miljøproblem, ... -
Nye ideer for prioritering av kollektivtransport - En mulighetsstudie av Rv. 80 Hunstadmoen - Skeid
Sandvik, Lars Jørgen (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven er skrevet i to deler. Del I er en prosessrapport etter mal av en tradisjonell masteroppgave og del II er en vitenskapelig artikkel som presenterer de mest interessante resultatene fra prosessrapporten. ... -
Oppdatering av norsk kapasitetsmodell for forkjørsregulerte kryss og rundkjøringer
Brandtzæg, Hanna Stokke (Master thesis, 2022)Ved planlegging av fremtidige kryss og vurdering av eksisterende er det nyttig å kunne beregne kapasitet, forsinkelse og kølengde. Dette kan gjøres i beregningsprogrammer eller med manuelle metoder. De siste årene har det ... -
Optimal drift av ventilasjonstårn av tunneler i Oslo
Amiri, Farzin (Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven er tatt i forbindelse med Lørentunnelens utløp på Sinsen i perioden september 2015 - Mars 2016. Formålet med oppgaven har vært å analysere luftforurensningen i området rundt tunnelmunningen på Sinsen, ... -
Prioritering av kollektivtrafikk i signalregulerte rundkjøringer med midstilt kollektivfelt
Bråtveit, Lars Arild (Master thesis, 2016)Etablering av kollektivfelt i norske byer skjer nå i økende grad som følge av den generelle kollektivsatsningen initiert av myndighetenes krav til at all fremtidig trafikkvekst skal tas med kollektivtrafikk, sykkel- og ... -
Prioritizing bicycles and public transport at intersections
Høsser, Øyvind (Master thesis, 2017)Traffic growth leads to challenges regarding road capacities and pollution levels; locally and globally. Increasing attractiveness of public transport, biking, and walking is desired, as acknowledged environmentally friendly ...