Blar i NTNU Open på forfatter "Rasmussen, Bjørn"
-
Drama i møte med abstrakt visuell kunst og ungdom
Fagerli, Arne-Sigurd (Master thesis, 2020)Bakgrunnen for prosjektet var en interesse for abstrakt visuell samtidskunst og hvordan man kan benytte dramametoder i gallerirommet for å formidle kunst. Jeg opplever denne typen kunst som utilgjengelig og ønsket derfor ... -
Drama og sosial kompetanse i skolen Hvilke estetiske øvelser og metoder i drama- og teaterfaget er særlig betydningsfulle i utviklingen av barnets sosiale kompetanse?
Fossesholm, Stine (Master thesis, 2020)Sammendrag Denne studien har sin bakgrunn i min interesse for dramapedagogikk og spesialpedagogikk. Den har tatt utgangspunkt i hvordan drama som metode kan benyttes for å utvikle barns sosiale kompetanse. Sosial kompetanse ... -
Drama Performance in Children's Play-culture. The Possibilities and Significance of Form
Guss, Faith Gabrielle (Doktoravhandlinger ved NTNU;2001 nr 6, Doctoral thesis, 2000) -
Dramaterapi som kommunikasjonslære
Grønnli, Astrid (Bachelor thesis, 2020)Oppgaven handler om hva dramaterapi er og hvordan det kan brukes som forebyggende middel for ungdommer utenfor sosial standard. I tillegg går jeg inn i hva det vil si å bruke dramaterapi som hjelp til bedre kommunikasjon ... -
Et samspill med stor verdi
Johnsen, Sunniva (Bachelor thesis, 2020)Fra tidlig alder har jeg alltid vært interessert i kunstens mange former, hvordan vi utformer, og hvordan vi erfarer kunsten. Det ligger et interessant knutepunkt mellom barn og voksne i møtet med kunsten. Barn ser opp til ... -
Fasilitatoren i TiU En analyse av hvordan fasilitators ulike funksjoner settes i spill i Å se det store i de små – Apisa og Honninglaboratoriet
Sirnes, Merete Jentoft (Master thesis, 2021)Tema for denne mastergradsoppgaven er fasilitatoren i TiU og arbeidet problematiserer hvordan en rekke ulike funksjoner og oppgaver settes i spill og gjør fasilitering komplekst og utfordrende både estetisk, pedagogisk og ... -
#iLive konturer af en performativ dramadidaktik i en digital samtid
Knudsen, Kristian Nødtvedt (Doctoral theses at NTNU;2017:303, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Hensigten med denne ph.d.-afhandling er at undersøge, hvordan det performative og digitale samfund kan revitalisere dramadidaktik. I afhandlingen bringer jeg de sociale medier og deres komplekse kommunikative ... -
Kan drama og teater øke engasjementet i videregående opplæring?
Aagård, Inga Dahle (Bachelor thesis, 2020)Denne bacheloroppgaven setter søkelys på drama- og teaterarbeid i den videregående opplæring, og sier noe om hva faget kan bidra med for å øke engasjementet til elevene. Kan drama og teater implementeres som en del av ... -
Læring gjennom det taktile
Rinos, Gabriela Maria (Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven skal jeg undersøke hvordan man kan bruke dramapedagogikk til å bearbeide, og utdype/ utvide en teaterforestillings sanselige materiale. Oppgaven er besvart og basert på to fremgangsmåter. Den første ... -
Museumsformidling : en performativ praksis : multimodalitetsteori som design - og analyseverktøy
Nilsen, Ingrid Galadriel Aune (Master thesis, 2017)Tema for denne praktisk-teoretiske masteroppgaven er videreutvikling av museumsformidling innenfor ny (performativ) museologi. Dette undersøkes med teori om praksisledet forskning og den reflekterende praktiker (Schön 1983, ... -
Musikkens påvirkning i teateret: En analyse av musikkens bidrag til estetisk distanse og som meningsdannende element i prosjektet "100 ting jeg må gjøre før jeg blir 25"
Aspenberg, Christine Therese Thorkildsen (Master thesis, 2016) -
Playback Theatre: Intra-acting with stories in postapartheid South Africa
Barolsky, Kathy (Doctoral theses at NTNU;2022:240, Doctoral thesis, 2022)Summary This PhD explores the political potential and limitations of staging Playback Theatre (PT) in post-apartheid South Africa. The research site is Drama for Life Playback Theatre, based in Johannesburg, South Africa, ... -
Produsentens rolle i skapelsen av etisk teater
Johansen, Glenn Thomas Krahl Johansen (Master thesis, 2020)Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg produsentens plass i en liten demokratisk teatergruppe, produsentens oppgaver i produksjonen og produsenten som en del av det kunstneriske teamet. I denne oppgaven er det lagt ... -
Radikalt teater i Norge: En analyse av Tramteaterets møte med nyliberalismen
Engeskaug, Mia Helene 'Ted' (Bachelor thesis, 2020)Etter tre år med studier i kritisk tenkning i England var jeg veldig bevisst på nyliberalismens 40-årige hendelsesforløp og katastrofale påvirkning på det britiske samfunnet, og verden generelt. Men da jeg kom tilbake til ... -
Sal og scenefagets betydning for ungdoms personlige og sosiale utvikling
Bakken, Ricke (Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven har som mål å finne ut om valgfaget sal og scene har en betydning for ungdomsskoleelevers personlige og sosiale utvikling, og i så fall hvilken. Både det trygge rommet, rollespill og å trå ut av sin komfortsone ... -
Teaterets nye klær
Solvang, Emilie Hauan (Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven drøfter jeg bruken av ytringsfrihet og sensur i det norske teateret. Mange er forledet til å tro at fullstendig ytringsfrihet er en selvfølge i det norske teateret, når den i realiteten oftest utsettes for ... -
Watch Out! Theatre Is Anywhere – Redistributing the Ethics of Arts Education and Applied Theatre
Knudsen, Kristian Nødtvedt; Rasmussen, Bjørn (Chapter, 2021)The intention with this study is to examine and develop the discourse of arts in education and applied drama/theatre in relation to democracy, in particular the concept of “post-democracy” (Crouch, 2004, 2016; Mouffe, 2009; ...