Blar i NTNU Open på forfatter "Haugseth, Jan Frode"
-
Becoming morally equipped: A study of children’s public expressions
Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2024)This article discusses the notion of a ‘morally equipped’ childhood and adolescence, and how such a notion can help us get a fresh perspective on the relation between young people’s participation and empowerment, and the ... -
BULKIS-RAPPORT 2/21
Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli (Report, 2021-07-08)Som ledd i en pågående longitudinell datainnsamling samlet forskergruppen BULKIS ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet inn kvalitative/kvantitative data fra Norge/Sverige våren ... -
Dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU for elever med høytfungerende autisme
Pedersen, Espen Lockhart; Bergmann, Markus Moe (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har vi sett på problemstillingen: “Hva er den pedagogiske verdien av dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU, i arbeidet med elever med høytfungerende autisme?” For å belyse denne problemstillingen, ... -
Forenklingens logikk: En studie av reproduksjonen av profesjonell identitet i IKT-organisasjoner
Haugseth, Jan Frode (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:117, Doctoral thesis, 2012)I de siste 30 årene har informasjonsteknologier og programvare spilt en viktig rolle for vekst og innovasjon i moderne økonomier. Framveksten av "informasjonsalderen" – det "postindustrielle samfunn" eller "kunnskapssamfunnet" ... -
The Greta Thunberg Effect: A Study of Norwegian Youth’s Reflexivity on Climate Change
Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2022)This study reports on an unique opportunity to compare four quantitative/qualitative datasets from 2017 to 2021, before and after the activist Greta Thunberg became known to the general public. Through a mixed-methods ... -
Kjønn og anerkjennelse - En kvantitativ studie av kjønns betydning for elevers opplevelse av anerkjennelse i skolen
Lajord, Rakel Seland (Master thesis, 2024)Statistikk viser at det er kjønnsforskjeller i flere lag av skole- og utdanningssystemet. I grunnskolen får jenter bedre karakter enn gutter i alle fag med unntak av kroppsøving, flere gutter enn jenter avslutter videregående ... -
Kommunikasjon i skolens tverrprofesjonelle samarbeid
Vognild, Anitra (Master thesis, 2024)Denne oppgaven tar for seg teamet tverrprofesjonelt samarbeid i skolen. Jeg ønsket å få en dypere kunnskap om dette temaet, da jeg synes det var interessant å ha om det i sosialpedagogikken. Det er noe jeg ser på som ... -
Ti klimalogikker - En kvalitativ analyse av klimatiltak i norsk offentlig debatt (2007-2013)
Haugseth, Jan Frode; Huseby, Vilde Blix; Skjølsvold, Tomas Moe (Journal article; Peer reviewed, 2016)I denne analysen kategoriserer vi argumenter og kritikker som er reist i klimadebatten i den norske offentligheten fra 2007 til og med 2013. Kildene er basert på to ulike utvalg fra henholdsvis fagtidsskrifter og ... -
Understanding Plurality, Engagement, and Change in Vocational Education and Training through French Pragmatic Theory
Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode; Schmees, Johannes Karl (Peer reviewed; Journal article, 2024)This paper argues for the use of French pragmatic theory for theorising about vocational education and training (VET) through a focus on understanding plurality, human engagement, and change within VET organisations and ... -
Ungdommens idealer
Haugseth, Jan Frode (Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen kategoriserer jeg generelle trekk ved 381 norske 19-20-åringers idealer. Empirien består av fokusgruppeintervjuer med 18 ungdommer, og en kvalitativ/kvantitativ spørreundersøkelse med 363 svar. Informantene ... -
Ungdomstid med smitteverntiltak: en sammenligning av unges egenrapporterte livskvalitet i Norge/Sverige våren 2020
Haugseth, Jan Frode (Bulkis;1, Research report, 2021)Våren 2020 stengte alle skoler og idrettsanlegg i Norge på grunn av den globale pandemien som følge av viruset SARS-Cov-2/Covid19. I Norge ble de fleste videregående skoler og folkehøgskoler fysisk stengt fra 12. mars til ...