Blar i NTNU Open på forfatter "Haugen, Cecilie"
-
A fragile autonomy in a performativity culture? Exploring positions in the recontextualising field in a Norwegian rural municipality
Haugen, Cecilie (Journal article; Peer reviewed, 2018)Internationally, the autonomy of schools and teachers is under pressure. In Norway, recent policies emphasise output control through national testing, combined with holding schools and teachers accountable for students’ ... -
Accountability measures in Oslo´s public schools - Standardising curriculum, pedagogy and inequality?
Haugen, Cecilie (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
En kritisk diskursanalyse av konstrueringen og legitimeringen av pedagogiske identiteter i det norske utdanningssystemet
Frøshaug, Annie-Sofie (Master thesis, 2019)I Norge har vi bred politisk enighet om å ivareta prinsippet om en inkluderende skole. Opplæringsloven paragraf § 1-1 viser at i tillegg til faglig kunnskap skal også opplæringen bidra til dannelse. Når det er sagt ser vi ... -
En kritisk diskursanalyse av Nordahl-rapportens «forslag til et helhetlig pedagogisk system»
Vorren, Amalie Sofie Olsen (Master thesis, 2022)Idealene om inkludering og likeverdig opplæring kan ses på som kjernen til hvorfor det bedrives spesialpedagogikk. I Norge har disse idealene stått sterkt i etterkrigstiden, der samfunnet har vært styrt etter tanken om at ... -
En kvalitativ studie om læreres erfaringer med ADHD i skolen
Sandberg, Mari (Master thesis, 2023)Tema for denne studien er ADHD i skolen, med fokus på læreres erfaringer og tanker om fenomenet. ADHD er en økende trend i skolen og samfunnet generelt, og hensikten med studien har dermed vært å undersøke hvordan dette ... -
Endra relasjonar mellom leiing og lærarar i skulen
Haugen, Eirik Sognnes (Master thesis, 2020)Hausten 2006 blei Kunnskapsløftet, ein ny læreplan for grunnskulen og den vidaregåande opplæringa innført i Noreg. To år forut for læreplanen blei Stortingsmelding 30 Kultur for Læring lagt fram for Stortinget. Kultur for ... -
Fem læreres fortellinger om lærerarbeid i lys av perspektiver på lærerprofesjonalitet
Bilet, Malin (Master thesis, 2020)I løpet av de siste 20 årene har skolen gjennomgått mange reformer. Nye styringsdokumenter blir skrevet som alle kan sies å legge føringer på hvordan lærerprofesjonalitet skal forstås og hvordan yrket utøves. I denne studien ... -
Fem spesialpedagoger om endringer i det spesialpedagogiske feltet
Forsnes, Tonje Postholm (Master thesis, 2020)Når jeg kommer ut i læreryrke vil det være oppstarten med en ny læreplanreform i norsk skole, fra høsten 2020. Da vil Fagfornyelsen ha tredd i kraft, og vi vil se konturene av hvilke utslag denne kommer til å gjøre i skolen ... -
Foreldre av barn med høyt læringspotensial - Hvordan oppleves samarbeidet om tilpasset opplæring?
Håker, Ingebrigt (Master thesis, 2019)Denne kvalitative studien tar for seg hvordan foreldre av barn med høyt læringspotensial opplever samarbeidet med skolen, da spesielt med fokus på samarbeidet om tilpasset opplæring. Barn med høyt læringspotensial er en ... -
Kultur i endring: Erfarne læreres beskrivelser av endrede maktforhold i skolen
Eide, Kristin (Doctoral theses at NTNU;2021:6, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag: Med utdanningsreformen Kunnskapsløftet ble det fremmet et systemskifte i styring av den norske skolen, og en ambisjon om å skape en kultur for læring. Den uttalte intensjonen var å gi skoler og lærere økt ... -
Markedsretting i en urban norsk skolekontekst - Et sosialt rettferdighetsperspektiv
Bjordal, Ingvil (Doctoral theses at NTNU;2016:327, Doctoral thesis, 2016)The topic of the dissertation is marketization in education in light of social justice and the school as a socially integrating institution. This is related to recent developments where market-oriented policies have been ... -
Mentoring in a Norwegian Integrated Teacher Education Program: An Analysis of Power and Control between Agents
Merket, Monika (Doctoral theses at NTNU;2022:228, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Veiledning i et norsk lektorutdanningsprogram: En analyse av makt og kontroll mellom agenter «[J]eg føler jeg lærer ekstremt mye mer i praksis enn jeg gjør på Campus …» Dette uttalte en av studentene ... -
New middle-class values and context: exploring an ideological conflict between a Norwegian school and parents over an American evidence-based programme
Haugen, Cecilie (Journal article; Peer reviewed, 2018)As part of neoliberal reforms, evidence-based practice is increasingly influencing teachers’ work. In Norway, the American programme ‘School-Wide Positive Behavioural Intervention and Support’ (SW_PBIS) has been implemented ... -
Questioning the Neutrality of Learning Strategies: teachers´ and pupils´ use of background knowledge
Haugen, Cecilie (Journal article; Peer reviewed, 2015)Questioning the Neutrality of Learning Strategies: teachers’ and pupils’ use of background knowledge. This article investigates educational practices aimed at equitable trainability by looking into an American project on ... -
Rayano consciousness and the weight of history: A critical discourse analysis of borderland Dominican and Haitian youths’ perceptions of each other and of binational relations
Yri, Jørgen Sørlie (Doctoral theses at NTNU;2022:139, Doctoral thesis, 2022)This study examines Dominican-Haitian relations through a Critical Discourse Analysis (CDA). Through a survey and a number of focus-group interviews with Dominican and Haitian youths, conducted in four Dominican and four ... -
Rekontekstualisering av den politiske intensjonen med intensiv opplæring i pedagogisk praksis
Rudi, Thea Rustad; Kokaas, Anna Borgan (Master thesis, 2023)Med endringer i opplæringslovens formålsparagraf (§ 1-4 Tidleg innsats på 1. til 4. trinn) i 2018 ble skolen pliktig til å tilby intensiv opplæring til elever på 1.-4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, ... -
Rekontekstualisering av den politiske intensjonen med intensiv opplæring i pedagogisk praksis
Kokaas, Anna Borgan; Rudi, Thea Rustad (Master thesis, 2023)Med endringer i opplæringslovens formålsparagraf (§ 1-4 Tidleg innsats på 1. til 4. trinn) i 2018 ble skolen pliktig til å tilby intensiv opplæring til elever på 1.-4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, ... -
Teachers´ experiences of school choice from ´marginalised´ and ´privileged´ public schools in Oslo
Haugen, Cecilie (Journal article; Peer reviewed, 2019)Oslo introduced a combination of school choice, per capita funding, balanced management and accountability in their public schools. Recent studies point out that this has increased segregation. In this study, teachers have ... -
Tensions Between Knowledge Discourses in Norwegian Teacher Education: Does Current Reform Represent an Attack on Critical Knowledge?
Haugen, Cecilie; Hestbek, Tine Arntzen (Journal article; Peer reviewed, 2017)Internationally there are heated debates on what knowledge should be provided in teacher education. Historically, teacher education has played a role in critiquing and challenging current discourses on education. In the ... -
Valg av videregående opplæring og betydning av sosial bakgrunn i et bygdesamfunn
Merket, Monika (Master thesis, 2015)Tema for min masterstudie er elevene sitt valg av videregående opplæring. Gjennom studien har jeg spesielt lagt vekt på hvordan elevene opplever valget og hvilke faktorer de uttrykker er avgjørende for valget de tar. Min ...