Blar i NTNU Open på forfatter "Allgood, Eleanor"
-
Barn med kreft: Informasjon til foreldre og deres møte med helsepersonell
Killingberg, Heidi (Master thesis, 2012)The purpose of this thesis is to study how parents of children with cancer experience the information that is given and their relation to health professionals treating their child. When a child or a youth has a serious ... -
Constitutive elements of Self: An investigation into the role of morality through Q-Methodology
Husom, Bente (Master thesis, 2011) -
"Da fikk jo vi påpekt områder som lå litt mer blindt for oss": En fenomenologisk studie om hvordan gruppedeltakere opplever at tilbakemeldinger kommer til uttrykk og gir mening i gruppekontekst
Dyrseth, Ann Karin (Master thesis, 2012)Through a qualitative interview study I have searched to gain insight into how four individuals experience feedback as significant when the working-group is the frame of experience. The research participants have participated ... -
”Det du sier har betydning”: En q-metodologisk studie av hvordan tilbakemeldinger på arbeidsplassen påvirker selvtilliten til den enkelte
Jørgensen, Marthe (Master thesis, 2014)This thesis presents a Q-methodological study, which examines the subjective experiences of people getting feedback in their workplace. The thesis seeks to answer the following research question: How do employees experience ... -
"Det er godt å få veiledning": En fenomeologisk studie om hvordan noviselærere opplever sitt møte med grunnskolen og den systematiske veiledningen de blir tilbudt som nytilsatt
Larsstuen, Turid Narten (Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven handler om tre noviselæreres møte med grunnskolen og den systematiske veiledningen de blir tilbudt som nytilsatt. Mine undersøkelser ble gjort i forbindelse med et prøveprosjekt fra en kommune i Hedmark ... -
"Det rette element": Om teater som katalysator for personlig vekst, fra fremmedfølese til integrasjon
Guddingsmo, Hilde (Master thesis, 2011)Hensikten med denne studien var å få innsikt i teaterets evne til å være en katalysator for personlig vekst hos mennesket. Gjennom et personlig engasjement for teater som verktøy innenfor rådgivningsfaget, ble målsettingen ... -
Drømmen, troen og muligheten: En masteroppgave om Pøbelprosjektets suksessfaktorer med drøfting om mulig overførbarhet til skolen
Holt, Marie Miranda (Master thesis, 2012)Nesten en tredel av norske elever fullfører ikke videregående opplæring. Pøbelprosjektet AS er en privat bedrift som jobber med å hjelpe ungdom som har falt utenfor tilbake til skole eller ut i jobb, og de kan vise til ... -
Du kan alltids lære deg fagkunnskap, men det betyr derimot ikke at du automatisk er god på å bygge relasjoner
Niklasson, Anna Charlotte (Master thesis, 2016)Hensikten med denne studien er å finne ut hvilke kvaliteter ungdomsskolelærere oppfatter selv som sentrale i møte med elever. Den tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan oppfatter grunnskolelærere egen relasjonskvalitet? ... -
DUÅs skole- og barnehageprogram: En studie av 10 læreres erfaring med deltakelsen
Schanke, Tore (Master thesis, 2011)Denne masteroppgaven omhandler læreres erfaringer med deltakelse i DUÅs skole- og barnehageprogram, et veiledningsprogram rettet mot lærere som arbeider med små barn som viser atferdsvansker. Et utvalg av 10 lærere som ... -
Endringsledelse i skolen: Hvilke faktorer øker sannsynligheten for vellykkede endringsprosesser i skolen?
Gjerken, Maria Fagerholt (Master thesis, 2011)Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i en rektors erfaringer med nye lederferdigheter basert på kartleggingsverktøyet Lifo®. To teamledere som sammen med rektor utgjør skolens plangruppe, har også vært en del av arbeidsprosessen. ... -
Fødselsopplevelse: En Q-metodologisk undersøkelse av hvordan en sammenhengende relasjonell prosess rundt svangerskap, fødsel og barseltid kan skape en positiv fødselsopplevelse
Dahlberg, Unn (Master thesis, 2011)Objective: The aim of the present study was to gain a deeper understanding of how relational continuity in the childbearing process can provide a positive birth experience. Design/setting: A Q-methodological approach was ... -
Førsteinntrykk i seleksjonsprosesser - En undersøkelse som ser på sammenhengen mellom førsteinntrykk og evnen til å lede under Forsvarets opptak og seleksjon til befalsutdanning
Andøl, Joar Prins (Master thesis, 2017)Sjøforsvarets opptak og seleksjon til befalsutdanning har i lengre tid blitt ansett som en av Forsvarets beste lederseleksjonsprosesser. Denne undersøkelsen har sett nærmere på Sjøforsvarets utvelgelsesprosess under ... -
”Han får meg til å føle meg voksen”: En fenomenologisk studie av hvordan veiledning over lengre tid har bidratt til positive endringer av fire gutters selvoppfatning
Hogstad, Asbjørn (Master thesis, 2013)The purpose of this Master’s thesis has been to look into how guidance over a longer period of time has contributed to positive changes in the self-concept of four teenage boys. To examine their experiences the research ... -
Hvem blir jeg når jeg skal være en annen?: En Q-metodisk studie av opplevelser omrking eget selv gjennom å spille roller
Hellesnes, Gro (Master thesis, 2012)This thesis presents a Q-methodological study whose purpose is to capture people's experience and discoveries related to the experience of playing roles. Using a theoretical base with emphasis on psychosynthesis’ concept ... -
Hvilke subjektive opplevelser har foreldre og lærere av samarbeid mellom skole og hjem?: En Q-metodologisk studie av samarbeid mellom skole og hjem med fokus på foreldre til barn med ekstra tilretteleggingsbehov og lærerne til disse barna på barnetrinnet i grunnskolen
Skålvik, Barbro (Master thesis, 2013)The purpose of the thesis is to gain insight into parents and teacher’s subjective views on cooperation between school and home. The study will show if the selection of people, consisting of parents of children with ... -
Hvordan ansatte innnenfor tekniske tjenester i kommunen oppfatter organisasjonsendringen
Solberg, Knut (Master thesis, 2012)The main subject of this thesis is "how employees in technical services in the community perceive organizational change." The purpose of this study is to examine how employees perceive an organizational change and the ... -
Hvordan erfarer ansattte at ledelsen kommuniserer og leder teamet for å fremme utvikling i gruppa og hos den enkelte?
Grønseth, Sissel (Master thesis, 2015)Tema og problemområde Teamarbeid blir benyttet i svært stor grad i dagens organisasjoner, og min erfaring er at det er orsket mye på dette sett fra ledelsesperspektiv. Det jeg finner forholdsvis lite forskning på, er ... -
Hvordan kan kunnskap om mentalisering bidra til relasjonsledelse i dagens organisasjoner?
Strickert, Marit Sandvik (Master thesis, 2017)Denne oppgaven tar utgangspunkt i begrepet mentalisering, da med innføring i grunnleggende teori og videre vinkles denne teorien mot relasjonsledelse i dagens organisasjoner. Studien tar primært utgangspunkt i å definere ... -
Karriereveiledning i grupper: En Q-metodisk undersøkelse av videregående elevers subjektive opplevelse av karriereveiledning i grupper
Osnes, Ester Alnes (Master thesis, 2013)This master thesis investigates the phenomenon of career counseling in groups. The aim of the study is to increase knowledge of the other group members' influence on the individual's career choice. The empirical research ...