Browsing NTNU Open by Author "Vettenranta, Soilikki"
Now showing items 1-12 of 12
-
Barn i barnehagen som pårørende ved kreft: En fenomenologisk studie av hvordan pedagogiske ledere i barnehagen hjelper barn som er pårørende når mor eller far har kreft.
Sandberg, Marit Ingstad (Master thesis, 2012)Bakgrunn for studien: Det er mange voksne som får en kreftsykdom hvert år. Disse voksne har også ofte barn som blir vitne til foreldrenes kamp mot sykdommen. Lite er skrevet om barnehagebarn som pårørende ved kreft. ... -
Barn og unge som pårørende og etterlatte : en kvalitativ studie av barn og unges behov som pårørende og etterlatte til foreldre med kreftsykdom, og forutsetningene for deres mestring av hverdagen
Nordnes, Therese (Master thesis, 2015)Målet med dette prosjektet har vært å få innsikt i, og kunnskap om barn og ungdoms behov når de opplever å være pårørende eller etterlatte til foreldre med kreftsykdom. Videre hvilke forutsetninger som må være til stede ... -
Barns deltagelse i syning og begravelse: Et kvalitativt forskningsstudie av barns deltagelse i syning og begravelse, og hva slags innvirkning deltagelsen har på barns sorgprosess og forståelse av døden
Fossen, Ida (Master thesis, 2014)Målet med denne undersøkelsen var å få innsikt i barns deltagelse i ritualene syning og begravelse. Aldersgruppen det har blitt fokusert på, er barn i alderen seks til tolv år. Temaets aktualitet er stor, ettersom mange ... -
Crisis communication and the Norwegian authorities: 22 July and the chernobyl disaster: Two catastrophes, dissimilar outcomes
Vettenranta, Soilikki (Journal article; Peer reviewed, 2015)The present article examines how crisis communication after catastrophes can strengthen society or undermine trust, credibility and confidence between the authorities and the general public. The two cases examined are the ... -
"Her finnes bare brød med ost" - En kvalitativ intervjustudie om minoritetsspråklige foreldres opplevelse av et skole – hjem samarbeid
Andersson, Torunn Leistad (Master thesis, 2011)Denne oppgaven har som formål å få en innsikt i hvordan minoritetssforeldre opplever samarbeidet mellom hjem og skole, problemstillingen lyder: "hvordan opplever minoritetsspråklige foreldre å samarbeide med skolen?". ... -
Klar, ferdig - vent!: En studie av asylsøkeres kriterier for ivaretakelse av livskvalitet - en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming
Skagestad, Hilde (Master thesis, 2011)I denne oppgaven tas det sikte på å oppnå økt forståelse rundt hvordan asylsøkere opplever egen livskvalitet, i en asylsøkertilværelse. Dette temaet har blitt undersøkt med bakgrunn i følgende problemstilling: "Hva opplever ... -
Krig og katastrofer i media - De unges møte med brutale nyheter
Vettenranta, Soilikki (Book, 2017) -
Krisepedagogikk i skolen: En kvalitativ studie av hvilke krisepedagogiske fremgangsmåter lærere opplever som virkningsfulle når et barn mister en av sine foresatte
Fostervoll, Marte Nyseth (Master thesis, 2012) -
Lærerens møte med elever som har opplevd traumatiske hendelser: En kvalitativ studie av hvordan lærere tilrettelegger skolehverdagen for elever utsatt for traumatiske forhold
Stafne, Hanne Therese (Master thesis, 2014)Denne studien tar sikte på å få kunnskap om hva lærere opplever som viktig når de i oppfølgingsfasen skal tilrettelegge skolehverdagen for elever som har opplevd traumatiske hendelser. Følgende problemstilling er derfor ... -
Mitt liv - mitt ansvar: En kvalitativ studie av hvordan fire ungdommer i barnevernsinstitusjon opplever skole og utdanning, og hvilke forventninger de har til sin egen fremtid
Rukke, Elisabeth Rognemyhr (Master thesis, 2012)Denne oppgaven har som mål å finne ut noe om hvilke erfaringer ungdom som bor i barnevernsinstitusjon har i forhold til skole og utdanning, og hvordan de vurderer sine egne muligheter i fremtiden. For å finne ut av dette ... -
Tilrettelegging av undervisning - læreres erfaringer omkring tilrettelegging av undervisning for elever med asperger-syndrom
Irgens, Kristian (Master thesis, 2013)Målet med undersøkelsen har vært å undersøke hvordan lærere opplever det å ha elever som har Asperger-syndrom i skolen. Noen av vanskene som elever med AS har er sosialt samspill og kommunikasjon, noe som kan påvirke dem ... -
Troll, myter og den tapte sannheten (tema: falske nyheter)
Vettenranta, Soilikki (Journal article; Peer reviewed, 2018)I kjølvannet av de sosiale medienes økende kulturelle betydning og president Trumps inntreden på den politiske arenaen, har det oppstått nye begrep: trolling, falske nyheter og «alternative fakta». I denne postfaktuelle ...