Browsing NTNU Open by Author "Bjordal, Ingvil"
Now showing items 1-13 of 13
-
"Barneskolen var et jævla mareritt" En narrativ studie av tidligere ungdomskriminelle sine skoleerfaringer og inngang til en kriminell løpebane
Furre, Vilde Godaker (Master thesis, 2023)Denne studien er et resultat av min masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved institutt for lærerutdanningen ved NTNU. Den overordnede tematikken for studien er forbegynning av ungdomskriminalitet. Studien belyser ... -
Elevers fortellinger om rasisme En kvalitativ studie av hvilke erfaringer elever på 7. trinn har med rasisme
Børgesen, Tonje (Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er rasisme i skolen, med fokus på elevers erfaringer med rasisme og hvordan de opplever at skolen følger opp disse. Skolen skal være en trygg og inkluderende arena som fremmer helse, trivsel og ... -
Et nytt system for kvalitetsutvikling? En analyse av NOU 2023: 27 Et nytt system for kvalitetsutvikling – for elevenes læring og trivsel
Allsted, Marielle (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven handler om kvalitet i skolen. Oppgaven springer ut av en langvarig forhandling om hva som skal være uttrykk for kvalitet ved norsk skole. Oppgaven legger til grunn at denne forhandlingen må ses i lys ... -
Innføringstilbud og inkludering: En kvalitativ studie av minoritets- og majoritetselevers erfaringer med mottaksklasse som innføringstilbud - Hvordan kan ungdommers erfaringer med mottaksklasse som innføringstilbud forstås i et inkluderingsperspektiv?
Børresen, Silje Marie (Master thesis, 2018)Tema for denne studien er inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever. For å undersøke dette temaet har jeg tatt for meg mottaksklasse som innføringstilbud i norsk ungdomsskole. Gjennom både majoritet- og ... -
Innvirkningen tidlig innsats har på undervisningen i norsk skole - En kvalitativ studie om hvordan forstå tidlig innsats i lys av ulike pedagogiske tradisjoner og hva det har å si for pedagogisk praksis
Austlid, Marit Landheim (Master thesis, 2018)Formålet med denne studien er å belyse satsningen tidlig innsats og hvordan man kan forstå tidlig innsats ut fra en pedagogisk tradisjon. Studien baserer seg på intervju av lærere, skolefaglig rådgiver og kommunalsjef for ... -
Kartlegging av minoritetsspråklige elevers leseferdigheter : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever å kartlegge minoritetsspråklige elevers leseferdigheter
Storheim, Trine (Master thesis, 2017)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervjuer med tre lærere og en spesialpedagog fra ulike barneskoler i Norge. Med et økende antall elever som ikke har norsk ... -
Kommersielle løsninger på skolerelaterte problematikker
Farrag, Amanda Fagerland (Master thesis, 2023)Denne masterstudien skriver seg inn i et aktuelt forskningsfelt, hvor det rettes et kritisk søkelys mot innføringen av pedagogiske konsept, deres faglige og verdimessige fundament. Studien belyser tematikken som del av en ... -
Læreres opplevelse av profesjonalitet i en prestasjonsorientert skole.
Ystad, Kristine Magdalene (Master thesis, 2020)Skolen er stadig under utvikling, og det er mange som har noe å si om skolen da de fleste har vært gjennom systemet selv. Gjennom de siste 30 årene har skolen vært under flere reformer og nye styringsdokumenter har kommet ... -
Markedsretting av utdanning og strukturell rasisme
Bjordal, Ingvil (Peer reviewed; Journal article, 2023)Denne artikkelen belyser konsekvenser av markedsretting i grunnskolen i Oslo. Basert på en kvalitativ studie av hvordan kombinasjonen av politiske virkemidler som fritt skolevalg, stykkprisfinansiering, offentliggjøring ... -
Markedsretting i en urban norsk skolekontekst - Et sosialt rettferdighetsperspektiv
Bjordal, Ingvil (Doctoral theses at NTNU;2016:327, Doctoral thesis, 2016)The topic of the dissertation is marketization in education in light of social justice and the school as a socially integrating institution. This is related to recent developments where market-oriented policies have been ... -
Skolevegring og "flukt" fra den offentlige skolen
Nygård, Mette; Bjordal, Ingvil (Journal article; Peer reviewed, 2024)Denne artikkelen belyser hvordan skolevegring kan forstås i lys av den konteksten den utvikles i. Basert på intervju med foreldre som har søkt sine barn over fra offentlig nærskole til privatskole, retter vi oppmerksomheten ... -
Soft privatization in the Norwegian school: cooperation between public government and private consultancies in developing ‘failing’ schools
Bjordal, Ingvil (Peer reviewed; Journal article, 2022)Even though Norway is one of the Nordic countries that has been hesitant when it comes to implementing privatization policies, the influence of market-led reforms has facilitated an educational landscape where private ... -
Tidlig innsats som løsning på inkluderende praksis? En kvalitativ dokumentanalyse av inkluderingsperspektiver i Meld. St. 6 (2019–2020)
Clasen, Lea Jones (Master thesis, 2024)I denne studien har jeg undersøkt inkluderingsperspektiver i Meld. St. 6 (2019¬–2020). Dagens skole skal være en inkluderende skole for alle elever, men meldingens fokus på tidlig innsats gjør at noen perspektiver på ...