Browsing NTNU Open by Author "Johansen, Vegard"
Now showing items 41-49 of 49
-
Sammenhenger mellom deltakelse i Ungdomsbedrift og indre motivasjon og innsats i videregående skole
Johansen, Vegard (Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen ser på sammenhenger mellom deltakelse i entreprenørskapsprosjektet Ungdomsbedrift (UB) og elevers indre motivasjon og skoleinnsats. Både den norske satsingen og EU-satsingen på entreprenørskap er delvis begrunnet ... -
Sammenhenger mellom støtte fra lærer og medelev for intensjonen om å slutte blant jenter og gutter i videregående opplæring - En kvantitativ studie blant 13 videregående skoler i Trøndelag
Leirfall, Anne Guri (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven er artikkelbasert. Artikkelen bidrar til innsikt i forhold til ulike former for relasjoner elevene har i den videregående opplæringen, og om ulike relasjoner mellom lærer-elev og elev-elev kan ha en ... -
Sick and still at school: an empirical study of sickness presence among students in Norwegian secondary school
Johansen, Vegard (Journal article; Peer reviewed, 2015)Objectives: This paper investigates sickness presence (SP) among students. The research questions asked are: What is the distribution of SP among students in Norwegian secondary school? What characterises students with ... -
Skolefaktorers betydning for emosjonelle vansker - En kvalitativ studie av videregåendeelevers rapportering av emosjonelle vansker, knyttet til betydningen av skoletrekk
Huseby, Thea Kjus (Master thesis, 2018)Formålet med studien er å undersøke om trekk ved skolen har betydning for videregåendeelevers rapportering av emosjonelle vansker. Emosjonelle vansker ble målt opp mot faktorer som ensomhet, selvverd og studieretning. Det ... -
Som en bro over mørke bølger - En kvantitativ studie om mestring blant elever i den videregående skolen i gamle Sør-Trøndelag
Jacobsen, Katrine (Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med denne studien er å undersøke hvilke faktorer som predikerer mestring, der utgangspunktet er coping-siden av mestringsbegrepet. Problemstillingen er følgende: Hvilke faktorer predikerer mestring? ... -
Sosiale relasjoner og skoleprestasjoner i minoritetsspråklige jenters og gutters skolehverdag. En kvalitativ studie.
Giecewicz, Katarina (Master thesis, 2021)Sammendrag I denne masteroppgaven presenterer jeg et bilde av minoritetsspråklige jenters og gutters skoleliv. Studien sentreres rundt videregåendeskoleelevers opplevelse av støtte fra lærere, foreldre og medelever, samt ... -
Spesialundervisning i en inkluderende skole
Løvold, Marte Moe (Master thesis, 2021)I styringsdokumenter, lærerutdanningen, ute i praksis og i media hører man mye snakk om at lærere og andre ansatte ved skolen skal sette barnets beste i fokus, de skal legge til rette for barnets beste og drive en inkluderende ... -
Tilrettelegging i skolen for ungdom som bor i barnevernsinstitusjon
Hågensen, Lise (Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å få dypere innsikt i kontaktlæreres erfaringer i arbeidet med å tilrettelegge både sosialt og faglig for elever som bor i barnevernsinstitusjon, samt å få innsikt i hva som fungerer ... -
Å være mer enn et klokere hode - En kvalitativ studie av sammenhengen mellom elevers opplevelse av lærerstøtte og elevers opplevelse av emosjonelle problemer
Amundsen, Matias (Master thesis, 2018)Denne studiens hensikt er å undersøke sammenhengen mellom elevers opplevelse av lærerstøtte og elevers opplevelse av emosjonelle problemer. I tillegg ble det utformet hypoteser, for å undersøke andre sammenhenger knyttet ...