Browsing NTNU Open by Author "Fikse, Camilla"
Now showing items 41-60 of 83
-
Leders bruk av fysisk kontakt som del av kommunikasjonen : en Q-metodisk undersøkelse av gruppemedlemmers holdninger til leders bruk av fysisk kontakt, og hvilken betydning det kan få for en leder som ønsker å etablere en tillitsfull og anerkjennende relasjon med gruppemedlemmene
Jensen, Tuva Christina Gripp (Master thesis, 2016)Denne studien har til hensikt å bidra til bevisstgjøring og mer kunnskap om hvilke holdninger som eksisterer i forhold til bruk av fysisk kontakt på arbeidsplassen, og hvilke konsekvenser en slik tilnærming kan gi for ... -
Lederskap i en effektiviseringsprosess - ''Det viktigste er bevissthetsgjøringen om at du faktisk tenker effektivitet i alle beslutninger og alle ledd''
Fjellvær, Line (Master thesis, 2018)Alle organisasjoner er avhengig av sine omgivelser og styres både av endringskrefter i omgi-velsene og av interne forhold. Bakgrunnen for denne kvalitative masterstudien er avbyråkrati-serings- og effektiviseringsreformen ... -
Lederskapsutvikling: Ledelse – det handler om å bry seg. En Kvalitativ studie av erfarne lederes opplevelse av sine ledelsesreiser
Valle, Hilde Furuholt (Master thesis, 2018)Tema for denne studien er lederskapsutvikling. Med utgangspunkt i problemstillingen: Hvordan opplever erfarne ledere sin ledelsesreise fram til den lederen de er i dag? Er hensikten å få innsikt i hva erfarne ledere har ... -
Lytting i lederskap - « Det handler om mer enn å høre »: En kvalitativ intervjustudie av lederes opplevelse av lytting i utøvelse av lederskap
Storeide, Kaja (Master thesis, 2013)The art and skill of listening can have great potential as a leadership capacity to develop, in a world with increasing demands and complexity in response to our challenges of global sustainability. The study found that ... -
Lærekandidaters opplæring og framtidsutsikter : en Q-metodologisk studie om hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater slik at de skal oppleve mestring og bli en ressurs i arbeidsmarkedet
Hanssen, Grete (Master thesis, 2016)Formålet med denne masterstudien har vært å få et innblikk i hva veiledere vektlegger i opplæringen av lærekandidater for at de skal oppleve mestring og ha mulighet for en jobb etter endt opplæring. Lærekandidater følger ... -
Læring i en ny arbeidshverdag - En Q-metodologisk studie om opplevelsen av læring i et arbeidsliv preget av både fysiske og digitale møteplasser
Hopsø, Trine (Master thesis, 2023)Denne studien handler om læring i arbeidslivet, med fokus på den nye arbeidshverdagen som oppsto i kjølvannet av koronapandemien. I dagens arbeidsliv skjer det sosiale samspillet mellom ansatte både fysisk og digitalt. ... -
”Making others great”: En kvalitativ studie i samarbeid med Microsoft Norge om lederens opplevelse av det relasjonelle samspillet i medarbeidersamtalen
Tvetene, Ingrid Eline Stranna (Master thesis, 2014)The purpose of this study has been to gain insight in what managers perceive as important in relationship with their employees in the performance appraisal conversation. The study highlights how four leaders in Microsoft ... -
Mellom barken og veden
Sørensen, Anne Margrethe (Master thesis, 2019)Melding til Stortinget 29 sier noe om utfordringene og mulighetene knyttet til morgendagens omsorg og at dette vil kreve økt kompetanse på innovasjon, metodekunnskap og innovasjonsledelse. Enkelte kan hevde at de mest ... -
Mellom drøm og realitet - En kvalitativ studie om karriereveileders erfaring med å bidra til økt selvinnsikt for flerkulturelle veisøkere
Reynisdottir, Rakel Osk (Master thesis, 2017)Dagens arbeidsliv kjennetegnes av både kunnskapsintensivering, raske og dyptgående endringer og flerkulturalisme. Av både teoretikere, karriereveiledere og kunnskapsdepartementet etterspørres kompetanseheving for ... -
Mellomleders opplevelse av organisasjonsendring - En Q-metodologisk studie av hvordan mellomledere i Trondheim kommune opplever organisasjonsendring
Kvisten, Gunhild (Master thesis, 2018)Denne studien undersøker mellomledere i Trondheim kommune sin subjektive opplevelse av organisasjonsendringen som er gjennomført i forbindelse med «Prosjekt helhetlig ledelse». Hensikten med studien har vært å få en utvidet ... -
Mot slutten av en bachelor - En Q-metodologisk studie av hvordan studenter opplever seg selv og sine karrieremuligheter mot slutten av en bachelorgrad
Barkenæs, Silje Marte Lien (Master thesis, 2017)I denne studien har jeg undersøkt hvordan studenter ved humanistiske og samfunnsfaglige disiplinstudier opplever seg selv og sine karrieremuligheter mot slutten av en bachelorgrad. Studien er gjennomført ved hjelp av ... -
Motivasjon hos sykepleie som er ledere : en kvalitativ intervjustudie av opplevelser knyttet til motivasjon hos ledere av sykepleierfaget
Glasø, Elin (Master thesis, 2016)Hensikt Utgangspunktet for denne masteroppgaven har vært motivasjon hos sykepleieledere i sykehus. Hensikten har vært å undersøke hvordan ledere av sykepleierfaget opplever motivasjon i lederrollen. Problemstilling ... -
Oppfatninger om tydelig ledelse i en relasjonsorientert bedrift: - å slipe en diamant
Wulff, Kristin (Master thesis, 2014)Kantega er en diamant. En diamant som ikke har fått slipt alle fasettene sine enda. Gjennom denne oppgaven utforskes hva som skal slipes. Måten dette gjøres på er at jeg har spurt flere ansatte i Kantega Trondheim om hvilke ... -
Opplevelse og håndtering av motstand - på veien mot endring
Strøm, Anne-Guro Høye (Master thesis, 2021)Sammendrag Temaet i oppgaven har vært ledere sin opplevelse og håndtering av motstand i endringsprosesser. Opplevelsene informantene beskriver av fenomenet motstand, skaper et inntrykk av at det ikke alltid eksisterer en ... -
Personlig oppdagelse, læring og utvikling i team. En Q-metodologisk studie av teambaserte kartleggingsverktøy på arbeidsplassen, fra et brukerperspektiv.
Strugstad, Stine (Master thesis, 2020)Teamarbeid blir stadig mer anvendt på ulike arbeidsplasser som resultat av komplekse arbeidsoppgaver og økende krav om tverrfaglighet, effektivitet og innovasjon (Levin & Rolfsen, 2015). Dette har medført en voksende ... -
Relasjonsbiten er superviktig - En kvalitativ studie av hvordan hjelpere opplever å møte jenter i alderen 13 -16 år
Branem, Chris (Master thesis, 2021)Hjelpere fra ulike fagfelt i Trondheim har en opplevelse av at antall jenter i alderen 13-16 år med utfordringer knyttet til rus og kriminalitet øker. Jentenes uttrykk oppleves i tillegg å være mer alvorlig nå enn tidligere. ... -
Self-managing retirement transitions - A Q-methodological study on the experience of retirement transitions and how retirees manage to adapt
Gabarro, Isabelle Aimee (Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven utforskes ulike pensjonisters opplevelse av overgang til pensjon, og pensjonistenes håndtering av denne overgangen. Studien bygget på problemstillingen “På hvilke måter opplever pensjonister overgangen ... -
Sjølvforståing i ein attføringsprosess: Ei Q-metodisk undersøking av 16 attføringsdeltakarar si sjølvforståing i ein attføringsprosess
Midtbø, Nelly Ann (Master thesis, 2013)Det overordna tema for denne masteroppgåva er sjølvforståing i ein attføringsprosess. Oppgåva har til hensikt å belyse problemstillinga: Korleis opplever personar som går gjennom ein attføringsprosess seg sjølve? Q-metoden ... -
Som å bygge fotballbanen mens du spiller kampen En kvalitativ intervjustudie av ledere i oppvekstsektoren sin opplevelse av overgangen fra nærledelse til fjernledelse under Covid-19 nedstegningen av Norge.
Asmussen, Linn (Master thesis, 2021)Sammendrag Utgangspunkt for denne studien har vært lederskap under Covid-19 nedstegningen av Norge i mars 2020. Der barnehager, skoler og andre utdanningsinstitusjoner ble stengt. I dette forskningsstudiet har jeg intervjuet ... -
Som å bygge fotballbanen mens du spiller kampen - En kvalitativ intervjustudie av ledere i oppvekstsektoren sin opplevelse av overgangen fra nærledelse til fjernledelse under Covid-19 nedstegningen av Norge
Asmussen, Linn (Master thesis, 2021)Sammendrag Utgangspunkt for denne studien har vært lederskap under Covid-19 nedstegningen av Norge i mars 2020. Der barnehager, skoler og andre utdanningsinstitusjoner ble stengt. I dette forskningsstudiet har jeg intervjuet ...