Blar i NTNU Open på forfatter "Østern, Tone Pernille"
-
Water education, ocean literacy and arts integration. A literature review in an interdisciplinary team
Østern, Tone Pernille; Bichao, Helena; Preston, Carol; Ardelan, Murat van; Kumarswamy, Manola Gayatri; Martin, Rosemary Kate; Buck, Ralph; Gonzalez, Maria Azucena Gutierrez (Journal article; Peer reviewed, 2023)The article is part of the special issue Vol. 12 No. 2 (2023): Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development https://journals.oslomet.no/index.php/ar/issue/view/497 -
‘We put on the music and then the children dance’ - Swedish preschool teachers’ dance educational experiences
Pastorek Gripson, Märtha; Lindqvist, Anna; Østern, Tone Pernille (Peer reviewed; Journal article, 2021)This article investigates and discusses Swedish preschool teachers’ work with and understanding of teaching dance. Preschool teachers should teach aesthetic expressions such as dance, according to the curriculum. This study ... -
Å bli venn med kroppen gjennom dans - Muligheter ved somatisk dans for en positiv kroppsopplevelse hos personer med MS
Andreasson, Karin Margareta (Master thesis, 2017)Denne oppgave beskriver er et forsknings og utviklingsprosjekt som i første hand undersøker prosessen en dansepedagog går igjennom i sitt utarbeidende av en didaktisk tilnærming til somatisk dans. Den tar utgangspunkt i ... -
Å forske med kunsten som metodologisk praksis med aesthesis som mandat
Østern, Tone Pernille (Journal article; Peer reviewed, 2017)Kunst, estetiske praksiser og forskningsmetodologier er hele tiden i bevegelse og tilblivelse. I artikkelen forsøker jeg delvis å finne noen stabiliseringspunkt for det å forske med kunsten gjennom å knytte an til et bredt ... -
Øyeblikksbilder fra trearbeidspraksiser: Didaktiske og relasjonelle mulighetsrom for arbeid i materialet tre i kunst- og håndverksfaget
Maapalo, Pauliina (Doctoral theses at NTNU;2019:288, Doctoral thesis, 2019)Sammendrag : Hensikten med denne avhandlingen er å bidra med kunnskap om de didaktiske og relasjonelle mulighetsrom innen trearbeid i faget kunst og håndverk som lærere i norske barneskoler er med på å skape i de ...