Blar i NTNU Open på forfatter "Smeplass, Eli"
-
Hvordan undervise om 22.juli.
Tandberg, Anders (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven undersøker jeg hvordan lærere i norsk skole underviser i temaet terrorhandlingene 22.juli. Formålet med oppgaven er å undersøke om det blir undervist noe i det hele tatt, og eventuelt hvordan lærere ... -
Impact of external agencies on the development of professional identity among professionals working at Spanish universities
Corral Granados, Anabel; Lopez-Liria, Remedios; Smeplass, Eli (Chapter, 2024)Neoliberal policies worldwide have shaped higher education systems, where regulations dictate the working environment. In the Spanish context, ANECA (Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación/National ... -
Investigating adult learners' experiences from using slow reading as a pedagogical approach
Smeplass, Eli (Journal article, 2023)This article explores the utilization of slow reading as a pedagogical tool aimed at enriching the learning experience in higher education, with a particular emphasis on fostering meaningful engagement with academic texts. ... -
Kan Heimdall's Quest bidra til klassemiljø?
Dalsaune, Karl Arne (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg temaet hvordan et spillbasert motivasjonssystem kan ha en innvirkning på klassemiljø. Jeg har vært lærer i 12 år ved IKT-servicefag. Dette er en kryssløplinje på vg2, som samler elever med ... -
Kan læreboka være lærerens eneste hjelpemiddel? - En lærebokanalyse om demokratisk medborgerskap
Hansen, Lena (Bachelor thesis, 2019)En viktig politisk og pedagogisk målsetning i den norske skolen er at elevene forberedes til demokratisk samfunnsdeltakelse gjennom opplæringen, dette skal klargjøre elevene til det vi kaller å være en demokratisk medborger. ... -
Konstruksjonen av den problematiske lærerutdanningen Lærerutdanningen i et institusjonelt og politisk landskap
Smeplass, Eli (Doktoravhandlinger ved NTNU;2018:330, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Norsk lærerutdanning er under stort press fra media, politikere og ett offentlig utdanningssystem opptatt av hvordan man kan reformere og forbedre norsk skole og lærerutdanningen. Avhandlingen retter fokuset ... -
Krisepedagogikk: Bruken av skremmende og ufiltrerte nyheter i undervisning
Dalby, Hanne Mostervik (Bachelor thesis, 2019)Hvordan snakker man med unge elever om krisepregede hendelser? I denne oppgaven har jeg brukt kvalitative intervju for å se nærmere på hvordan et utvalg norske lærere håndterer krisepregede hendelser i sin undervisning. ... -
Kroppspress på ungdomsskolen
Alne, Silje Storhagen (Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn: Jeg har valg å undersøke kroppspresset på ungdomsskolen. Grunnen til at jeg valgte å gjøre dette, var at jeg selv hadde lest en del artikler tidligere, hvor de aller fleste hadde henvisninger til undersøkelser ... -
Kønnene i sociologisk krydsild: Gør det mandlige personale i børnehaverne egentlig nogen forskel?
Olsen, Bent; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2018)The genders in sociological crossfire: Men are a desired resource in the kindergartens, but why? It has become the common strong point of view in politics of education, that men are an exceptional educational resource in ... -
Lærerhjerte
Isaksen, Tonje Mølmen (Bachelor thesis, 2019)Temaet for denne bacheloroppgaven er barneomsorg, og problemstillingen fokuserer på hvordan lærere forholder seg til elevers omsorgssituasjon, og eventuelt omsorgssvikt. I tillegg har jeg en underproblemstilling som fokuserer ... -
Mænd i børnehaven – gør de egentlig nogen forskel?
Olsen, Bent; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2017)Det er en udbredt opfattelse, at mænd er en ekstraordinær pædagogisk ressource i børnehaverne, og at man derfor bør fremme en større andel af mandligt ansatte i børnehaverne. Vi skal undersøge og problematisere denne præmis ... -
Nordic challenges related to exclusion and local responses in Swedish, Finnish, and Norwegian urban compulsory education
Granados, Anabel Corral; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2023)Although the Nordic educational models have traditions of inclusion, researchers have found strong evidence that they can reproduce inequalities for minoritized groups attending primary and lower secondary schools. Following ... -
Nurturing inclusivity and professional growth among vocational teachers through communities of practice
Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2023)This article critically examines the intricate balance between instrumentalism and the pursuit of a comprehensive perspective within higher education. Specifically, the study investigates the experiences of vocational ... -
Opplevelser av kurs i obligatorisk universitetspedagogikk
Storstad, Oddveig; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Pathways to higher education for vocationally qualified students. The case of Norway
Schmees, Johannes Karl; Smeplass, Eli; Skålholt, Asgeir; Hovdhaugen, Elisabeth; Imdorf, Christian (Journal article; Peer reviewed, 2024)This article investigates six pathways through which students possessing initial vocational qualifications can enter higher education in Norway. In Norway, vocational education and training (VET) tracks in upper secondary ... -
Perspektiver på krisepedagogikkens plass i skolen
Vist, Lars Bjørnar (Bachelor thesis, 2019)Perspektiver på krisepedagogikkens plass i skolen er et spennende tema. For å undersøke dette nærmere valgte jeg å gå for problemstillingen: hvordan lærere bruker krisepregede nyheter i undervisningen. Jeg valgte å undersøke ... -
Potentials of Collaborative Educational Welfare Research - Theorizing Voice Plurality and Social Empowerment
Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Sperling, Katerina; Akse, Jannicke (Peer reviewed; Journal article, 2022)Childhood marginalization is the result of complicated processes that appears difficult to address for policymakers worldwide. Neo-institutional theory enables studies of the complexity of educational organizations, showing ... -
Rapport fra utviklingsprosjektet Dynamisk områdeemne – kvalitet i yrkesfaglærerutdanningen
Hylander, Lene; Smeplass, Eli (Research report, 2024)Rapporten presenterer resultatene fra et utviklingsprosjekt i områdeemnet LÆR1000 på Institutt for lærerutdanning, NTNU, i samarbeid med lærerutdannere med samme interesse for bedre koordinering og økt kvalitet i undervisning ... -
Samarbeid mellom skole og hjem
Flaten, Erlend (Bachelor thesis, 2019)Formål og problemstilling: Samarbeidet mellom skole og hjem er noe som de seneste tiårene har kommet i større og større fokus. Temaet er noe som påvirker og engasjerer alle involverte parter, der undersøkelser viser til ... -
Samfunnsutfordringen av kjønnsforskjellige prestasjoner i utdanning
Nordbø, Sindre (Bachelor thesis, 2019)Hensikten med dette prosjektet er å se på Stoltenberg-utvalgets utsagn om at kjønnsforskjeller i utdanningsløpet er en samfunnsutfordring (NOU, 2019: 3, s. 12). Problemstillingen som forskes på i dette prosjektet er Hvilke ...