Now showing items 21-40 of 42

    • Løpsk tale. Elevens erfaringer fra et skoleforløp Kvalitative forskningsintervjuer med fem deltakere som har løpsk tale 

      Aasgaard, Nina Gullvåg (Master thesis, 2021)
      Bakgrunn og formål: Løpsk tale er en kommunikasjons- og taleflytvanske som det kan være utfordrende å identifisere og som ofte opptrer i sammenheng med andre tilleggsvansker, som for eksempel stamming. Det finnes lite ...
    • Majoritetssamfunnets holdninger til tospråklighet, knyttet til tale- og tegnspråk 

      Bremnes, Kristine Husås (Bachelor thesis, 2023)
      Diskurs beskrives som en forståelse av verden som uttrykkes i språklige ytringer. Innad i disse ytringene befinner det seg informasjon og oppfatninger, og disse faktorene bidrar til å belyse holdninger basert på tospråklighet ...
    • Medisinsk og kulturelt perspektiv på døvhet 

      Eriksen, Thea Christine (Bachelor thesis, 2024)
      Det medisinske perspektivet på døvhet, som tilsier at døve er funksjonshemmet og at døvhet er noe som må fikses, har i de siste tiårene blitt argumentert imot av døvemiljøet. Mange døve har heller et kulturelt perspektiv, ...
    • Medisinsk og kulturelt perspektiv på døvhet: funksjonshemming, normalitet og påvirkninger på døves liv 

      Jensen, Andrea (Bachelor thesis, 2024)
      Denne litteraturgjennomgangen tar for seg hvordan døvhet blir sett fra et medisinsk perspektiv og et kulturelt perspektiv, og hvordan storsamfunnet ser på døvhet som noe som kan diagnostiseres og behandles for å få døve ...
    • Modeller som omtaler tolkeprosesser 

      Hassel, Henrik Peder (Bachelor thesis, 2024)
      Hvordan en oppfatter kommunikasjon påvirker vår oppfatning av hva tolking innebærer, noen vil gå så langt som å si at begrepene er synonyme. Flere modeller har prøvd å gi en beskrivelse på det som inngår i tolkens arbeide ...
    • Refererende uttrykk i tegnede språk – en kombinasjon av beskrivelse, avbildning og indikering. 

      Skaret, Camilla (Bachelor thesis, 2022)
      I enhver språklig samhandling blir det etablert og opprettholdt referenter i diskursen der vi refererer til ting rundt oss eller noe abstrakt. Dette gjøres på flere ulike måter avhengig av språk, kultur og kontekst, og er ...
    • Some interactional functions of finger pointing in signed language conversations 

      Ferrara, Lindsay Nicole (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Interlocutors participating in conversation collaborate with each other to coordinate their actions and talk. Research on spoken language conversations has shown that speakers use bodily gestures, in addition to speech, ...
    • Spatial Vantage Points in Norwegian Sign Language 

      Ferrara, Lindsay Nicole; Ringsø, Torill (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Previous studies on perspective in spatial signed language descriptions suggest a basic dichotomy between either a route or a survey perspective, which entails either the signer being conceptualized as a mobile agent within ...
    • TEGNSPRÅK OG LITERACY 

      Lange, Julie Malmo (Bachelor thesis, 2022)
      Sammenhengen mellom tegnspråk og literacy kan sies å være et forskningsområde i vekst, særlig med tanke på hvordan tegnspråk påvirker døve barns lese- og skrivutvikling. I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilken betydning ...
    • The semiotic diversity of doing reference in a deaf signed language 

      Hodge, Gabrielle; Ferrara, Lindsay Nicole; Anible, Benjamin Donald (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      This article describes how deaf signers of Auslan (a deaf signed language of Australia) coordinate fully conventionalised forms (such as lexical manual signs and English fingerspelling and/or mouthing) with more richly ...
    • Tolkemodellene i endring; fra hjelper til kommunikasjonstilrettelegger, samt tolkens rolle 

      Hedre, Marit (Bachelor thesis, 2023)
      Det har lenge vært en pågående diskusjon vedrøre hva er tolkens rolle og dens funksjon. Denne rollen er tidligere blitt definert som en hjelper, som bare skulle stille opp og tolke uten formell kompetanse, og den er blitt ...
    • Turtaging i talespråk, tegnspråk og tolkemedierte samhandlinger 

      Danielsen, Heidi Ulrikke (Bachelor thesis, 2021)
      Turtaging er et viktig element i alle språklige samhandlinger og styres naturlig av samtaledeltagerne. God turtaging påvirker ikke bare samtalens flyt, men også samtaledeltagernes oppfatning av hverandre. I språk med ...
    • Turtaking i talespråk, tegnspråk og tolkemedierte interaksjoner 

      Riise, Tyri Eline Erlien (Bachelor thesis, 2022)
      Turtaking er en av de viktigste elementene i enhver språklig samhandling, og det er deltakerne selv som koordinerer denne vekslingen. Forhandlingen om å få og gi en tur skjer naturlig og fortløpende mellom deltakerne, med ...
    • Turtaking i tolkemedierte interaksjoner og dens utfordringer 

      Varhaug-Ellertsen, Lillian (Bachelor thesis, 2022)
      Denne bacheloren er basert på litteratur fra forskjellige forfattere for å finne ut hva de ulike mener om de fire hovedtemaene som har blitt fokusert på for å besvare problemstilling. Oppgaven tar for seg hvordan tolkens ...
    • Turtaking i tolkemedierte interaksjoner og utfordringene den byr på 

      Furland, Hermann Erga (Bachelor thesis, 2022)
      I samtaler er turtaking et sentralt tema, både i samtaler på talespråk, på tegnspråk og med tolk. Innenfor disse ulike kategoriene kan man se både likheter og ulikheter når det gjelder turtaking. Turtakingssignalene i ...
    • Turtaking i tolkemedierte interaksjoner: utfordringer og løsninger 

      Skarpeid, Kaia Hellang (Bachelor thesis, 2022)
      Turtaking er et fundamentalt system i språklig samhandling som benyttes blant annet til å fordele ordet i samtaler. Ulike modaliteter, som tegnspråk og talespråk, benytter ulike signaler for å signalisere tur. I samtaler ...
    • Turtaking i tolkemedierte samtaler 

      Hexeberg, Line Emilie Lorentsen (Bachelor thesis, 2022)
      Turtaking er en av de mest grunnleggende behovene for koordinering i en samtale. Det er et begrep som er basert på begrepet «tur», som vil si den tidsperioden en person har rett på å ha ordet. I en samtale bytter man på å ...
    • Undervisning av hørselshemmede - Hvordan øke hørselshemmedes literacy i storsamfunnets språk 

      Storsand, Sunniva Kjøren (Bachelor thesis, 2022)
      Literacy er et engelsk begrep som vi gjerne oversetter til “lese- og skriveferdigheter” på norsk. Det norske begrepet dekker ikke fullt ut den engelske betydningen da den moderne versjonen baserer seg på fem ulike grunnleggende ...
    • Utfordringer i Tolkemedierte samtaler Et sosialt samspill mellom tolken og deltakerne 

      Frøyen, Nikolai (Bachelor thesis, 2022)
      Tolking er et yrke hvor man oversetter ytringer mellom ulike språk, både talte språk og tegnspråk. Det er behov for tolker i flere situasjoner både privat og offentlig, og i en slik samtale har samspillet i forhold til ...
    • Utfordringer og løsninger i turtaking i fysisk tolking og skjermtolking 

      Skogstrand, Hanne Weiseth (Bachelor thesis, 2022)
      I tolkemedierte interaksjoner vil det oppstå utfordringer med tanke på turtakingen. Det vil derfor være viktig for tolken å vite hvordan hen skal løse eller omgå disse utfordringene. Fysiske tolkemedierte interaksjoner og ...