Screening and Testing of Transition Metal Phosphides for Hydrodeoxygenation of Bio-oil Model Compounds to Jet Fuel Range Hydrocarbons
Description
Full text not available
Abstract
Det høye oksygeninnholdet i pyrolysebioolje, som inneholder mange organiske funksjonelle grupper,forbyr direkte bruk som blandingsmateriale for transportdrivstoff. Den katalytiske hydrodeoksygeneringen(HDO) av biomasseavledede oksygenater til bærekraftig drivstoff og verdiøkende kjemikalier har fåttstor oppmerksomhet de siste årene. Denne oppgaven fokuserer på HDO av en nøkkelmodellforbindelseoksygenat, guaiakol som tjener som grunnlag for å foreslå den generelle HDO-reaksjonsmekanismen tilbiooljer. Katalysatorer spiller en viktig rolle i HDO, og deres design byr på en rekke utfordringerpå grunn av de mange reaksjonene som oppstår samtidig på forskjellige katalysatoraktive steder, som f.eks.som hydrogenolyse, hydrogenering, dekarbonylering og dehydrering. Hovedhensikten med detteavhandlingen skal gi en klar forståelse av reaksjonsmekanismen involvert i HDO av biooljemodell oksygenater. Dette oppnås ved å gi en full oversikt over de mange reaksjonsveiene somoppstå under HDO av modellen oxygenate, guaiacol. Modellblandingen ble valgt til fullt utreflekterer HDO til lignin-avledede forbindelser som finnes i biooljer. Det legges særlig vekt påeffekten av temperatur og romhastigheter på produktfordelingen.I dette prosjektet ble totalt syv katalysatorer syntetisert og blant de syntetiserte katalysatorene,1 vekt% Ru-MoFeP/Al2O3 ble testet for varierende temperaturer og romhastigheter. Pechinimetoden ble brukt til å syntetisere katalysatorene, som deretter ble kalsinert og redusert. De treaktive komponenter, molybden, jern og fosfor, var i et molforhold på 1:1:1. Katalysatoreneble båret på 80 vekt% Al203. Ruthenium ble valgt som metallpromoter fordi metallenesom har moderat oksofilisitet har meget god tendens til å fjerne oksygen ved mildere operasjonforhold. Siden katalysatoren ble testet ved en lav belastning på 0,4 g, ga variasjon av temperaturen enlav omdannelse på ca. 36 % ved 450o C. Romhastigheten ble innstilt ved å variere katalysatormassenog ved å holde strømningshastigheten til guaiakol konstant og resultatene viste at katalysatormassen på 1g ga den høyeste omdannelsen på ca. 68 %. Den bimetalliske fosfidfasen til katalysatoren varbekreftet av XRD-analyse. Bare diffraksjonstopper fra Al2O3-støtten ble sett i XRD avde bårede katalysatorene, som viser at det aktive materialet var vidt spredt på overflaten. SEMlinjeskanning viser spredningen og homogeniteten til MoFeP-fasen. XPS-analyse ble utførtfor de syntetiserte katalysatorene for å oppnå oksidasjonstilstandene til metallene. N2-adsorpsjon avkalsinerte katalysatorer viste et redusert BET-overflateareal sammenlignet med Al2O3-bæreren. The high oxygen content of pyrolysis bio-oil, which contains many organic functional groups,prohibits its direct use as a blendstock for transportation fuels. The catalytic hydrodeoxygenation(HDO) of biomass-derived oxygenates into sustainable fuels and value-added chemicals has gainedsignificant attention in recent years. This thesis work focuses on HDO of a key model compoundoxygenate, guaiacol which serves as the basis for proposing the overall HDO reaction mechanism ofbio-oils. Catalysts play an important role in HDO, and their design presents numerous challengesdue to the numerous reactions that occur simultaneously at distinct catalyst-active sites, suchas hydrogenolysis, hydrogenation, decarbonylation, and dehydration. The major purpose of thisthesis is to provide a clear understanding to the reaction mechanism involved in the HDO of bio-oilmodel oxygenates. This is achieved by providing a full overview of the many reaction pathways thatoccur during the HDO of the model oxygenate, guaiacol. The model compound was chosen to fullyreflect the HDO of lignin-derived compounds present in bio-oils. Particular emphasis is placed onthe effect of temperature and space velocities on the product distribution.In this project, a total of seven catalysts were synthesized and among the synthesized catalysts,1wt% Ru-MoFeP/Al2O3 was tested for varying temperatures and space velocities. The Pechinimethod was used to synthesize the catalysts, which were then calcined and reduced . The threeactive components, molybdenum, iron and phosphorous, were in a 1:1:1 molar ratio. The catalystswere supported on 80 wt.% Al2O3. Ruthenium was chosen as a metal promoter because the metalswhich have moderate oxophilicity have very good tendency to remove oxygen at milder operatingconditions. Since the catalyst was tested at a low loading of 0.4 g, varying the temperature gave alow conversion of about 36% at 450o C. The space velocity was tuned by varying the catalyst massand by keeping the flow rate of guaiacol constant and the results showed that the catalyst mass of 1g gave the highest conversion of about 68 %. The bimetallic phosphide phase of the catalyst wasconfirmed by XRD analysis. Only diffraction peaks from the Al2O3 support were seen in the XRD ofthe supported catalysts, showing that the active material was widely dispersed on the surface. SEMline scan shows the dispersion and homogeneity of the MoFeP phase. XPS analysis was performedfor the synthesized catalysts to obtain the oxidation states of the metals. N2-adsorption of thecalcined catalysts showed a reduced BET surface area compared to the Al2O3 support.