Korrosjonskartlegging av Gatelysmaster
Abstract
I denne oppgaven presenteres resultater fra kvantitative veggtykkelsesmålinger av lysmaster i Trondheim kommune, som har blitt gjort ved bruk av ultralydmålinger. Oppgaven har som hensikt å måle veggtykkelser i lysmaster ved utvalgte lokasjoner, på bakgrunn av en hendelse der en lysmast falt ned ved Kalvskinnet. Det viste seg at denne lysmasten var sterkt preget av korrosjon, og til slutt falt uten noe forvarsel. Veggtykkelsene i eldre lysmaster skal måles for å kartlegge mulige forekomster av korrosjon, og bygger opp til videre arbeid som kan bruke målingene til å bestemme hvor trygge lysmastene er, eller for å kunne forutsi gjenværende levealder.
Det eksperimentelle forsøket som gjøres, har bakgrunn i at masten som falt ned ved Kalvskinnet var brukket helt nederst ved bakken. Det skal derfor undersøkes om mastveggtykkelsene er mer redusert nær bakken, enn opprinnelig estimerte veggtykkelser. I denne oppgaven rapporteres det forholdsvis konsistente måleresultater på helt eller delvis galvaniserte master, og større spredninger i måleresultater på master som ikke er galvaniserte. I alle tilfeller der master som ikke er galvaniserte delvis har mistet malingen, har de eksponerte områdene også korrodert, som kan ha gitt større avvik i ultralydmålinger. I lysmastene som betegnes A22, A20, A19, samt B3, er dette tilfellet, mens det for andre master gis relativt små og konsistente spredninger. This bachelor’s thesis reports the results of quantitative corrosion mapping of lampposts in the municipality of Trondheim, by utilizing ultrasonic non-destructive testing methods. The purpose of this thesis is to measure the wall-thickness of lampposts at specified locations, based on an incident whereby a lamppost near Kalvskinnet gave way. As it turned out, the lamppost was heavily corroded, eventually leading to its collapse. The lamppost’s wall-thicknesses are to be measured to indirectly map the prevalence of corrosion and lays the foundation for further work in determining the safeness of older lampposts or to predict the remaining service life.
The experimental work has its cause in the aforementioned incident, where the lamppost had failed right above the ground. It was therefore decided to compare the measured wall-thicknesses near the ground, with an estimated initial wall-thickness. This thesis reports relatively consistent thickness measurements on galvanized lampposts, and greater variation in the measurements of ungalvanized lampposts. In all instances where a lamppost was ungalvanized and the paint was flaked off, the underlying steel was corroded, which possibly affected the ultrasonic measurements. For the lampposts denoted A22, A20, A19, and B3, this was the case, whereas galvanized lampposts showed overall consistent measurements.