Blar i NTNU Open på forfatter "Ulvik, Marit"
-
«Det handler om å finne sin egen form» Læreres profesjonelle handlingsrom − hvordan det blir forstått og utnyttet
Helleve, Ingrid; Ulvik, Marit; Smith, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2018)Målet med denne studien er å undersøke hvordan lærere forstår og tolker sitt profesjonelle handlingsrom og hvordan de, basert på denne erfaringen, har opplevd å nå sine egne mål over tid. Studien, som er del av en internasjonal ... -
Entrance into teaching and need for support- narratives from diverse national and local contexts
Ulvik, Marit; Helleve, Ingrid; Smith, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne studien undersøker hvordan en gruppe nye lærere i ulike nasjonale og lokale sammenhenger erfarer inngangen til læreryrket. Studien er basert på narrativer fra nye lærere i Australia, England og Norge. Ved å lytte til ... -
Leaving teaching: lack of resilience or sign of agency?
Smith, Kari; Ulvik, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2017)Alarming numbers of teacher attrition are reported in many countries, including in Norway. Whereas most of the research tells about personal and professional negative experiences which have a harmful impact on teachers’ ... -
Lærerutdanneres profesjonelle utvikling
Ulvik, Marit; Smith, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2018)Mens læreres profesjonelle utvikling jevnlig har blitt behandlet i forskningslitteraturen, er interessen for lærerutdanneres utvikling av nyere dato. Å være lærerutdanner beskrives som en kompleks rolle der en både skal ... -
Meeting the Black Swan- Teacher educators' use of ICT- pre, during and eventually post Covid-19
Smith, Kari; Ulvik, Marit; Curtis, Elizabeth; Guberman, Ainat; Lippeveld, Lut; Shapiro, Tali; Viswarajan, Sheeba (Peer reviewed; Journal article, 2021)In the 2018 International Forum for Teacher Educator Development (InFo-TED) Summer Academy, we, seven teacher educators from Belgium, England, Israel, Norway, and Scotland, became interested in strengthening our ICT ... -
Teachers' perceived professional space and their agency
Oolbekkink-Marchand, Helma W.; Hadar, Linor L.; Smith, Kari; Helleve, Ingrid; Ulvik, Marit (Journal article; Peer reviewed, 2017)In order to increase student performance, governments stress the importance of standardization for teaching which is seen as a threat to teachers' professionalism. In this small-scale study we investigated the way teachers ... -
Teaching about Teaching- Teacher Educators' and Student Teachers' Perceptions from Norway
Ulvik, Marit; Smith, Kari (Chapter, 2019)In this chapter we address the question of how to prepare student teachers for professionalism in teaching. We especially focus on higher education-based teacher educators and their role in promoting integration between ... -
What and how student teachers learn during their practicum as a foundation for further professional development
Ulvik, Marit; Helleve, Ingrid; Smith, Kari (Journal article, 2017)This study investigates how work placement contributes to the integration of practical skills and theoretical knowledge in teacher education. The lack of connection has commonly been criticised in teacher education as well ... -
Å undervise om å undervise - Lærerutdanneres kompetanse sett fra deres eget og fra lærerstudenters perspektiv
Ulvik, Marit; Smith, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2016)Artikkelen retter søkelyset mot lærerutdannere, en gruppe som hittil har blitt viet liten oppmerksomhet i forskningslitteraturen. I europeisk sammenheng er det ingen enhetlig forståelse for yrkesgruppen og for hvilke ...