Browsing NTNU Open by Author "Fylkesnes, Ingunn"
Now showing items 1-20 of 20
-
Barn i barnebolig - hverdagsliv og trivsel: En observasjonsstudie
Fylkesnes, Ingunn (Master thesis, 2014)Funksjonshemmede barn som bor i barnebolig representerer en gruppe mennesker som i Norge ikke har kommet til orde i forhold til hvordan de opplever sin hverdag. Tidligere forskning har hentet informasjon fra foresatte, ... -
Barnevernspedagogers forståelse av funksjonshemming og autisme.
Haget, Karianne Larsen (Master thesis, 2024)Barn med autismespekterforstyrrelser har til felles utfordringer angående smalt interesseområde, svekket samspill med andre mennesker, utfordringer med kommunikasjon og flere atferdsavvik. Ved å benytte seg av forståelsesmodellene ... -
Barns rett til medvirkning i undersøkelsesfasen
Jansen, Marthe Brattebø (Bachelor thesis, 2022)Barnevernstjenesten sitt arbeid med barns rett til medvirkning i undersøkelsesfasen har fått oppmerksomhet i media den siste tiden. Forskning viser at barnevernstjenestene sine undersøkelser er mer mangelfulle og har et ... -
Berøring og intimitet - kroppen i skjeringspunktet mellom offentleg og privat. Omsorg for utviklingshemma barn og unge i barnebustad
Fylkesnes, Ingunn (Peer reviewed; Journal article, 2023)Kropp og berøring i institusjonell omsorg for barn og unge er eit tema med aukande internasjonal forskingsinteresse, etter å ha vore eit tabubelagt emne på bakgrunn av tidlegare overgrepshistorier. Denne artikkelen handlar ... -
Den europeiske menneskerettighetsdomstolen sin påvirkning på barnevernets praksis
Kongestøl, Hedda Kjerland (Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven vil jeg belyse hvilken betydning dommene fra Den europeiske menneskerettighetsdomstolen (EMD) har fått for barnevernets praksis, særlig opp mot omsorgsplassering og samvær. Jeg ser på Strand Lobben dommen ... -
Den glemte gruppen - Pårørende og medavhengige til personer med rusmiddelproblematikk
Andresen, Kristine Solheim (Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven tar for seg pårørende som den glemte gruppen når rusmiddelproblematikk står i fokus. Jeg utforsker begrepet medavhengighet og dets betydning for pårørende, samt belastninger og konsekvenser som kan ... -
Fellesskapets kraft i tilfriskningsprosessen for personer med rusmiddellidelser - En kvalitativ studie i sosialt arbeid
Andresen, Kristine Solheim (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven utforskes det hvordan deltakelse i et fellesskap har påvirket personer med rusmiddellidelser gjennom tilfriskningsprosessen. Rusmiddellidelser er ikke bare en individuell utfordring, men også et ... -
Fosterbarn med tilknytningsforstyrrelser og tilknytningsvansker - Utfordringer og oppfølging i fosterhjemmet
Lindsøe, Marie Bakken (Bachelor thesis, 2022)Barnevernsreformen trådte i kraft 1. januar 2022, og medfører blant annet at den kommunale barneverntjenesten skal ivareta oppfølging av fosterhjem (Prop. 73 L (2016-2017)). Tema for litteraturstudien er fosterbarn med ... -
«Hvorfor er bevisstgjøring av personlig kompetanse viktig for å kunne skape gode relasjoner til barn i vanskelige livssituasjoner?»
Brattås, Emma Fossland (Bachelor thesis, 2022)Som profesjonsutøver kreves det at man innehar en viss kunnskap og kompetanse som er relevant innenfor sitt yrkesfelt. Dette gjelder også for sosialarbeidere, uavhengig av hvilket felt de jobber innenfor. Sosialarbeiderens ... -
Like muligheter for alle: Hvordan funksjonsnedsettelse ikke skal hindre deltagelse og forhold i samfunnet for individer
Nematpoor, Shaniya (Master thesis, 2024)Inkludering og deltagelse i samfunnet står sentralt innenfor alle livsområder, enten det gjelder skole, fritidsaktiviteter eller vennskapsdannelser. Likevel så er det kanskje ikke alle mennesker som vil føle på en oppnåelig ... -
Målet om tilbakeføring etter omsorgsovertakelse, er det alltid riktig?
Hannevik, Therese Trygg (Bachelor thesis, 2022)I denne oppgaven har det blitt sett på om målet om tilbakeføring alltid er riktig etter at barnever-net har overtatt omsorgen til et barn. Etter den nye barnevernsreformen (Prop. 133 L (2020-2021)) har det kommet som mål ... -
Miljøterapeutens rolle i møte med ungdom som selvskader
Vollheim, Ragna (Bachelor thesis, 2022)Bacheloroppgaven bygger på følgende problemstilling: «Hvordan kan vi forstå selvskading, og på hvilke måter kan miljøterapeuter forsøke å hjelpe ungdom med selvskadingsatferd, når de bor på barnevernsinstitusjon?». Jeg ... -
Når omsorgen svikter
Langvann, Martine Sofie (Bachelor thesis, 2022)Mange barn bor i familier der de er pårørende til en eller begge foreldres alkoholmisbruk. Alkoholmisbruk er et skambelagt tema å snakke om, både for misbrukeren og de pårørende. Dette bidrar til at barna er lenge i den ... -
Personlig kompetanse i det norske barnevernet
Veiby, Steffen André (Bachelor thesis, 2022)Det er i dag et gradvis økende fokus på kompetanseheving i det norske barnevernet. Denne oppgaven ser nærmere på kompetansebegrepet i sammenheng med barnevernet. Kompetansebegrepet i sin helhet er et omfattende begrep. ... -
Tjenester for Alle 2 Universitetet or Alle. Konferansebidrag og prosjektfunn
Eidhamar, Helga; Fernandez, Daniela; Ness, Ottar; Rishi, Gunika; Hurtig, Milagros; Hartline, France Rose; Ubanczyk, Maja; Goodall, Gemma Carol Constance; Mjøen, Odd Morten; Witsø, Aud Elisabeth; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth; Langørgen, Eli; Pinto, Arnfin Farbu; Lineer, Katie Aurora; Memet, Ipar Ehet; Bjørnerås, Anita Blakstad; Ristad, Tone Mari Teigmo; Fylkesnes, Ingunn; Schille, Andreas Hansen (Research report, 2024)«Tjenester for Alle 2 - Universitetet for alle» for 2022-2023, er et prosjekt hvor vi ønsket å videreføre kunnskap og nettverk bygget opp gjennom det første «Tjenester for Alle»–prosjektet fra 2020-2021. Arbeidet ble ledet ... -
Viktigheten av nettverksarbeid - Nettverk som nøkkel i barnevernsarbeid
Nyembwe, Tshanda Debora (Bachelor thesis, 2022)Denne oppgaven forsøker å vise viktigheten av nettverk i vår sosiale verden, og hvordan barnevernet kan gjennom sosiale nettverk yte best mulig hjelp til ungdommer i konfliktfylte relasjoner. Ved å bruke allerede eksisterende ... -
Whose voices matter? Use, misuse and non-use of augmentative and alternative communication (AAC) among severely disabled children living in small group homes.
Fylkesnes, Ingunn; Ytterhus, Borgunn (Peer reviewed; Journal article, 2021)The article explores whether and how severely disabled children living in small group homes are supported in their communicative efforts to participate and have a voice in their everyday lives. The study, framed within a ... -
Å kommunisere og samtale med barn som har opplevd omsorgssvikt
Kolstø, Frida (Bachelor thesis, 2022)Grunnlaget for denne bacheloroppgavens funn er gjort gjennom en litteraturstudie, og ved hjelp av søk i nettbaser og bruk av studiets tidligere pensumbøker har jeg funnet tilstrekkelig litteratur til å kunne skrive denne ... -
Å møte et nei: Ansattes opplevelser med å skape tillit for brukere som motsetter seg hjelp i hjemmetjenesten
Vammervold, Eira (Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven studerer hvilke opplevelser ansatte i hjemmetjenesten har i møte med brukere som motsetter seg hjelp. Jeg har gjennomført sju kvalitative dybdeintervjuer med ansatte ved ulike enheter i ... -
Å temme et flerhodet troll - En kvalitativ studie av barnekoordinatorens rolle i samarbeidet mellom familien og velferdstjenestene
Margrethe Lian (Master thesis, 2023)Sammendrag Familier som har barn med store og omfattende hjelpebehov, opplever byråkratiet i samfunnet som den største utfordringen i hverdagen. Velferdssystemet oppleves som uoversiktlig, og dette går utover familielivet. ...