Browsing NTNU Open by Author "van Ommeren, Rikke"
Now showing items 1-9 of 9
-
Den flerstemmige språkbrukeren: En sosiolingvistisk studie av norske bidialektale
van Ommeren, Rikke (Doctoral theses at NTNU;2016:311, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag av avhandlingen: Kameleonen er en mye brukt metafor i omtale av bidialektale språkbrukere og hvordan de tilsynelatende etterligner de språklige omgivelsene sine for å gli inn eller skjule seg. Denne avhandlinga ... -
"Det er en bok som minner oss litt om oss selv!" Tiendetrinnselevers refleksjoner omkring språk, identitet, makt og utenforskap med utgangspunkt i romanen Tante Ulrikkes vei
Price, Kjersti Skappel (Master thesis, 2021)I denne mastergradsoppgaven undersøker jeg romanen Tante Ulrikkes vei, skrevet av forfatteren Zeshan Shakar, samt en tiendetrinnsklasse sine refleksjoner om språk, identitet, makt og utenforskap etter å ha lest romanen. ... -
"... det er noe med det at ikke alle må være akademikere ..." : En kvalitativ studie av læreres erfaringer med minoritetsspråklige elever i ordinær opplæring
Aarøe Løvik, Truls (Master thesis, 2020)Sammendrag Denne studien handler om et utvalg læreres erfaringer med minoritetsspråklige elevers språklige ferdigheter i det ordinære klasserommet. Studiens overordnede mål er å avdekke og få innsikt hvordan lærere erfarer ... -
En kvalitativ studie av en gruppe flerspråklige mellomtrinnselevers opplevelse av språklig handlingsrom i klasserommet
Stene, Ingrid (Master thesis, 2022)Språklig og kulturelt mangfold blir stadig et mer relevant tema i skolesammenheng. Hvert år kommer det flere barn og unge til Norge med ulik bakgrunn og opplevelser, som skolesystemet må ta imot på en god måte (Regjeringen, ... -
“Jeg synes det er mest vanlig å skrive slik jeg prater” En sosiolingvistisk studie av elevers dialektale skriving og holdninger i Gudbrandsdalen
Slåen, Mari (Master thesis, 2022)I denne sosiolingvistiske studien undersøker jeg elevers dialektale skriving og tanker om skriving på dialekt blant tre unge i Gudbrandsdalen. Dagens elever bruker skriftspråket aktivt i både skolesammenheng og på fritiden, ... -
«Mitt språkportrett» - En sosiolingvistisk undersøkelse av fire flerspråklige elevers språkportrett og deres forestillinger om språk, språkkompetanse og normer i skolen
Overrein, Emma (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en norskdidaktisk og sosiolingvistisk studie, hvor temaet er språklig mangold i skolen og flerspråklighet. Gjennom studien har hensikten vært å få innsikt i mellomtrinnelevers tanker og refleksjoner ... -
Norskfagets talespråkvarianter - En kritisk diskursanalyuse av tre lærebøkers fremstilling av "talemålsemnet" i norskfaget
Holmvik, Kim Rune (Master thesis, 2019)Sammendrag: I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan tre ulike lærebøker fremstiller det jeg har definert som «talemålsemnet» i norskfaget. Studien kombinerer trekk fra kritisk diskursanalyse og kvalitativ ... -
«Siden hun er gammel nå vil jeg hvert fall fortsette å videreføre språket siden hun ikke kan gjøre det selv». En kvalitativ studie av et utvalg ungdommers holdninger til kvensk/norskfinsk språk og kultur i Øst-Finnmark.
Skardal, Kristine (Master thesis, 2022)Siden 1970-tallet har det foregått en mobilisering innenfor den kvenske/norskfinske minoriteten for å revitalisere kulturen og språket til folkegruppa. Mobiliseringa har blant annet resultert i at kvenene/norskfinnene har ...