Blar i NTNU Open på forfatter "Unstad, Lars"
-
Det finnes jo en million trillion måter å tro på!
Sundsdal, Adelheid Reiersen (Master thesis, 2023)Denne oppgaven undersøker presentasjon av kristent mangfold i KRLE-undervisning. Mangfoldet i Norge blir større og større, også det religiøse mangfoldet. Som følge av dette må den norske skolen og KRLE-faget henge med, og ... -
Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading
Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning (Peer reviewed; Journal article, 2020)Although religion has played a key role in reading instruction in many education systems, this position has been challenged by increasing religious diversity and the spread of non-religious worldviews. Simultaneously, there ... -
Et grensesprengende mangfoldsbegrep - En studie av mangfoldsbegrepet i skolen
Bergane, Ruth-Elise (Master thesis, 2023)Denne oppgaven er todelt og utforsker mangfoldsbegrepet i styringsdokumenter til skolen, i tillegg til å utforske lærernes forståelse av begrepet i praksis. Målet med studien er å få en større forståelse av mangfoldsbegrepet, ... -
Fagspesifikk literacy og posisjonering i grunnskolens religions- og livssynsfag – Et bidrag til en kritisk fagspesifikk literacy
Unstad, Lars (Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Forstår du det du leser? En fagspesifikk tilnærming til lesing i religionsog livssynsfaget på ungdomstrinnet.
Unstad, Lars (Doctoral theses at NTNU;2021:188, Doctoral thesis, 2021)Avhandlingen plasserer seg innenfor literacy- og leseforskning samt religionsdidaktikk, og dreier seg om fagspesifikk lesing i religions- og livssynsfaget (KRLE) med fokus på grunnskolens ungdomstrinn. Formålet er å utvikle ... -
Hvordan skal vi forstå, og hva gjør vi med kjerneelementene i KRLE og Religion og etikk?
Unstad, Lars (Peer reviewed; Journal article, 2022)Denne artikkelen tar for seg kjerneelementene i læreplanen Kunnskapsløftet 2020. Gjennom en analyse av dokumentene som utgjorde forarbeidet til læreplanen, viser jeg hvordan fagspesifikk literacy utgjør et teoretisk ... -
Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018
Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning (Journal article; Peer reviewed, 2020)