Blar i NTNU Open på forfatter "Raanes, Eli"
-
Access to Interaction and Context Through Situated Descriptions: A Study of Interpreting for Deafblind Persons
Raanes, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article focuses on how to provide environmental descriptions of the context with the intent of creating access to information and dialogical participation for deafblind persons. Multimodal interaction is needed to ... -
Alternativ og supplerende kommunikasjon og barn med Downs syndrom
Moen, Ida Kristine (Master thesis, 2022)Denne studien gir et innblikk i to spesialpedagoger sine erfaringer knyttet til bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) hos barn med Downs syndrom. Dette ut fra temaet kommunikasjon i møte med barn med Downs ... -
Andre språk i Noreg
Bull, Tove; Karlsen, Espen; Raanes, Eli; Theil, Rolf (Chapter, 2018) -
At man mestrer noe gir en skikkelig god følelse
Falmår, Maja Kristine (Master thesis, 2020)Temaet for denne studien er deltagelse i idretten RaceRunning. Hensikten har vært å bidra med en økt forståelse for hvordan unge mennesker med nedsatt bevegelsesevne, opplever at idretten påvirker deres selvoppfatning. Jeg ... -
"Det handler ikke bare om språklæring": En flercasestudie av hvordan lærere og skoleledere i to kommuner beskriver sine erfaringer med ulike rammefaktorers innvirkning på organisering og gjennomføring av særskilt norskopplæring
Garås, Ingrid Strand (Master thesis, 2021)Temaet i denne flercasestudien er hvordan lærere og skoleledere i to kommuner beskriver sine erfaringer av ulike rammefaktorers innvirkning på organisering og gjennomføring av særskilt norskopplæring. Mye av utgangspunktet ... -
"Det øynene ikke ser og ørene ikke hører": En kvalitativ intervjustudie om døvblindes opplevelse av å bruke haptiske signaler i samhandling med andre
Skåren, Anne-Lise (Master thesis, 2011)Denne kvalitative intervjustudien setter fokus på voksne døvblindes opplevelser med å bruke haptiske signaler. Problemstillingen er formulert som følger: Hvordan opplever døvblinde å bruke haptiske signaler i samhandling ... -
Døve på slutten av 1800-tallet - en språklig og kulturell gruppering?
Raanes, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2013)“Språkmeldingen”, Stortingsmelding 35 (2007–2008) anerkjenner norsk tegnspråk som en del av den norske kulturarv. Hvilke spor finnes av tegnspråkbruk tilbake til slutten av 1800-tallet? Ut fra noen sentrale kilder fra siste ... -
Hvilke faktorer kan bidra til gode læringsprosesser for elever ved spesialenheter?
Lystrup, Helene Sofie (Master thesis, 2024)Temaet for studien handler om profesjonelle omsorgsgivere sine erfaringer med kompetansebruk og samarbeid på arbeidsplassen samt kunnskapen de har om læring og medbestemmelse blant elevene på spesialenheter. Fokusområdet ... -
Intersubjective understanding in interpreted table conversations for deafblind persons
Raanes, Eli; Berge, Sigrid Slettebakk (Peer reviewed; Journal article, 2021)The question to be raised in this study is how shared understanding can be established in interpreter-mediated group dialogues for deafblind persons. The study is based on an analysis of video recordings from a restaurant ... -
Meaning-making in tactile cross-signing context.
Raanes, Eli; Mesch, Johanna (Peer reviewed; Journal article, 2023)Cross-linguistic studies of tactile sign language are still not widely performed internationally. For this study, four deafblind informants in two different tactile sign languages, Swedish Sign Language and Norwegian Sign ... -
Motivasjon blant elever med dysleksi i videregående skole: betydningen av å ha en «saying»
Utvær, Hanne Therese (Master thesis, 2021)Elevmedvirkning er sentralt i Læreplanverket for Kunnskapsløftet, og begrepet har fått en sentral plass i læreplanenes overordnet del (Utdanningsdirektoratet, 2017). Flere studier, både nasjonalt og internasjonalt, setter ... -
Spesialpedagogers erfaringer knyttet til organiseringen av en inkluderende spesialundervisning
Bakken, Silje (Master thesis, 2020)I denne kvalitative studien har jeg intervjuet spesialpedagoger på tre ulike skoler. Formålet var å få innblikk i deres synspunkter og erfaringer knyttet til hvordan spesialundervisningen er organisert for å ivareta en ... -
Tegnrom og taktilt tegnspråk
Raanes, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2011)Denne artikkelen handler om døvblindes taktile tegnspråk. Brukere av taktilt tegnspråk avleser språket i den taktile modaliteten gjennom følesans og berøring. Temaet i artikkelen er avgrenset til en analyse av bruken av ... -
Tegnspråklæreres bakgrunn, kompetanse og erfaringer med ulike utdanningsprogram
Raanes, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2019)Norsk tegnspråk (NTS) har en nær 200-årig historie. Språket har utviklet seg i skolemiljø og ved andre arenaer der døve barn og voksne har deltatt. I St.meld. nr. 35 (2007–2008) stadfestes statusen til NTS som et av språkene ... -
Use of Haptic Signals in Interaction with deaf-blind persons
Raanes, Eli (Chapter, 2020) -
"Vil gjerne være en del av klassen": en kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere legger til rette for inkludering av elever med synsvansker
Vestbøstad, Brita (Master thesis, 2022)Denne undersøkelsen setter søkelys på inkluderingen av elever med synsvansker i dagens skole. Undersøkelsens problemstilling er: Hvordan kan lærere legge til rette for faglig og sosial inkludering for elever med synsvansker ... -
Å gripe inntrykk og uttrykk Interaksjon og meningsdanning i døvblindes samtaler: En studie av et utvalg dialoger på taktilt norsk tegnspråk
Raanes, Eli (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2006:143, Doctoral thesis, 2006)