Blar i NTNU Open på forfatter "Klein, Jørgen"
-
«Det er vanskeligere å treffe den nerven hos elevene nå»
Langeland, Øystein (Master thesis, 2024)En betydelig del av verdens velferd er konsentrert i det globale Nord, mens flertallet av verdens befolkning bor i det globale Sør. Den globale ulikheten blir bare større og samtidig så blir den forsterket av klimaendringene ... -
Developing global awareness among young students: A study of students’ experiences with the museum exhibition A World at stake
Nielsen, Sigurd Solhaug (Doctoral theses at NTNU;2019:12, Doctoral thesis, 2019)Abstract The dissertation presents a case study of A World at Stake, a museum exhibition inspired by the United Nations’ Millennium Development Goals. A World at Stake was displayed at Glomdalsmuseet in Elverum, Norway, ... -
En investering i globale medborgere?
Hirsti, Ragnhild (Master thesis, 2020)I en globalisert og mangfoldig verden er det nødvendig å gi unge borgere verktøy for å håndtere interkulturelle situasjoner og møter. Til en viss grad har ungdomsutveksling blitt presentert som en løsning på problemer som ... -
Etter LK20: Demokrati og medborgerskap i skolen
Vesterdal, Knut; Risto, Trond; Klein, Jørgen; Bungum, Brita; Storstad, Oddveig (Research report, 2024) -
Grønn vekst - det fremste redskapet for å oppnå en bærekraftig utvikling
Pedersen, Geir Sannes (Master thesis, 2021)Kunnskapsløftet 2020 har nylig tredd i kraft i norsk skole. Bærekraftig utvikling har blitt et av tre tverrfaglige temaer i fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Bærekraftig utvikling er et komplekst begrep som ... -
Jeg tror jeg ikke kan engasjere meg i dette, fordi jeg ikke har noe innflytelse på verden
Bakken, Martin (Master thesis, 2021)Ifølge FNs bærekraftmål skal ulikheten mellom land reduseres og fattigdom i alle dets former utryddes innen 2030. Dette er arbeidsplanen for den globale dugnaden Norge har forpliktet seg til å delta på, og vil dermed i ... -
Klimaengasjement i samfunnsfag
Onstad, Even Eide (Master thesis, 2020)Temaet for denne oppgåva er korleis samfunnsfaglærarar kan utvikle klimaengasjementet hos elevar på ungdomsskulen. I denne kvalitative studien er seks samfunnsfaglærarar og fem tiandeklassingar intervjua for å fortelle om ... -
The receiving end: Namibian educators’ perceptions of international student exchange from the Global North
Klein, Jørgen (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article explores Namibian cooperating partners’ perceptions of receiving pre-service teachers on international practicums. The article focuses on what they perceive as the main benefits and challenges of receiving the ... -
The Role of Community Energy Schemes in Reducing Energy Poverty and Promoting Social Inclusion: A Systematic Literature Review
Boostani, Pariman; Pellegrini-Masini, Giuseppe; Klein, Jørgen (Journal article; Peer reviewed, 2024)Sustainable energy projects can help societies reduce climate change’s negative impacts. In the present paper, published studies regarding European community energy schemes (CESs) were analysed to investigate CESs’ barriers ... -
The role of drought in agrarian crisis and social change: the famine of the 1890s in south-eastern Africa
Pribyl, Kathleen; Nash, David; Klein, Jørgen; Endfield, Georgina (Peer reviewed; Journal article, 2019)During the second half of the 1890s, south-eastern Africa was hit by a drought-driven ecological crisis. Using records previously unexploited for climate and climate impact research, and which cover the area from modern-day ... -
Samiske tema i lærebøker
Øverås, Frida Hilmo (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan samiske tema blir fremstilt i samfunnsfaglige lærebøker på ungdomstrinnet. Oppgaven ser på hvordan fokuset, omfanget, innholdet og tematiseringen innenfor det samiske feltet ... -
Ungdommers forståelse av klimaendringene
Lisø, Sondre Schlottmann (Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven undersøkes 9.klassingers forståelse om miljø og klimaendringer basert på spørreundersøkelsen ICCS (2022). Utgangspunktet for studien er å belyse hvilken kompetanse ungdom har om miljø og klimaendringer ... -
Uteskole i Fagfornyelsen
Engkrog, Lars André (Master thesis, 2020)Uteskole er en metode som er relativt lite anvendt i skolen. Samtidig har metoden blitt mer fremtredende siden LK97 ble innført. I denne oppgaven vil jeg se nærmere på hvilken endring som blir skjer med uteskole når ... -
"Vi driver ikke bare med utdanning. Det er danning også" Perspektiver på demokrati og medborgerskap blant yrkesfaglærere i videregående skole.
Thuresson, Ingvill Marie (Master thesis, 2023)Problemstillingen i denne masteroppgaven er hvilke forståelser og tilnærminger har yrkesfaglærere i videregående skole til begrepene demokrati og medborgerskap? I forbindelse med fagfornyelsen i 2020, har det kommet en ny ...