Blar i NTNU Open på forfatter "Karlsdottir, Ragnheidur"
-
Barns lek på ulike arenaer: En kvalitativ undersøkelse om hva samiske elever i småskolen forteller om lek i tilknytning til fritid og undervisning
Bang, Camilla (Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven handler om hva elever i småskolen forteller om lek i forhold til egen fritid og i undervisning på skolen. Oppgavens utgangspunkt har vært lekteori og motivasjonteori, samt ulike læreplaner med vekt på ... -
Begynneropplæring i lesing for lulesamiske elever
Rahka, Siri Nystø (Master thesis, 2015)Dán guoradallamin lav tjalmostam álggolåhkåmåhpadimev julevsáme oahppijda. Dá li oahppe gudi oahppi låhkåt sihke julevsámegiellaj ja dárogiellaj, ja gudi oadtju åhpadusáv julevsámegiellaj vuostasjgiellan skåvlån. Muv ... -
Bruk av datatekniske hjelpemidler for elever med synsnedsettelse : hva kan påvirke om de brukes eller ikke?
Johnsen, Mari Skjesol (Master thesis, 2016)Denne studien tar for seg hva som kan påvirke om elever med synsnedsettelse bruker datatekniske hjelpemidler eller ikke. For å belyse problemstillingen benyttet jeg kvalitativ metode. Bakgrunnen for valg av denne metoden ... -
« Det skal jo ikkje stoppe meg, fordi om eg har begynt å gå på ei pille, liksom» : Ein studie om korleis studentar med ADHD handterer læring ved høgare utdanning
Bilsback, Ingelin Eikefjord (Master thesis, 2014)Denne kvalitative undersøkinga ser nærare på korleis tre studentar med ADHD erfarer utfordringar dei møter i læring ved høgare utdanning. Tre studentar med diagnosen ADHD vart intervjua i januar/februar 2014. Eg brukte ... -
Det trygge i det utrygge: Eit kasusstudie av opplevinga av undervisningspraksis i leiarutvikling på Luftkrigsskolen
Midtbø, Ida Lervik (Master thesis, 2012) -
En Kvalitativ studie av tre læreres oppfatning og arbeid med elevers språk og språkvansker
Wahl, Hilde Terese (Master thesis, 2011) -
En studie av forhold som påvirker utviklingen av tillitsrelasjonen mellom leder og medarbeider
Kirstistuen, Karianne (Master thesis, 2011) -
Fire skuleleiarar si oppleving av samhandling med PPT om kompetanse- og organisasjonsutvikling
Rekdal, Margunn (Master thesis, 2013) -
Forvaltning av menneskelige ressurser - "Gir du folk bananoppgaver, så får du apekatter": En fenomenologisk studie om hva HR-ansatte mener er påvirkende faktorer i de ansattes jobbhverdag
Jørgensen, Patrick Lundby (Master thesis, 2013)I denne kvalitative studien ser jeg nærmere på hvilke faktorer på arbeidsplassen som kan påvirke de ansattes jobbhverdag. Fokuset er satt på de som jobber med menneskelige ressurser, og studien bygger på følgende ... -
Fråfall – rom for elevmangfaldet i den vidaregåande skulen?: Ei fenomenologisk studie om korleis tre lærarar som underviser elevar ved yrkesfaglege programfag opplever og imøtekjem utfordringar ved det auka elevmangfaldet i den vidaregåande skulen
Eikelund, Oddny Handegård (Master thesis, 2012)Dette fenomenologiske studiet ser nærare på dyktige lærarar i møte med det auka elevmangfaldet i skulen. Studiet byggjer på følgjande problemstilling: Korleis opplev tre lærarar som underviser elevar ved yrkesfaglege ... -
«Hun var veldig rolig men jeg skjønner jo det at en logoped må være det, at man må snakke sakte. Så jeg skjønner jo at hun har lyktes med den jobben»: En fenomenologisk studie av foreldres opplevelse av den logopediske rådgivningen
Ohr, Hilde Kristine; Finsrud, Katrin Elisabeth (Master thesis, 2013)Denne kvalitative fenomenologiske studien ser nærmere på foreldre til barn som stammer sin opplevelse av å gå til logopedisk rådgivning. Studien bygger på følgende problemstilling: «Hvordan opplever foreldre til barn som ... -
Hva vektlegger psykologspesialisten i tilbakemeldingssamtalen med foreldre som deltar i Marschak Interaction Method (MIM)?
Aune, Monica H. (Master thesis, 2013) -
Iceland
Stefansson, Thorarinn; Karlsdottir, Ragnheidur (Chapter, 2017)Teaching children to read and write at home has been a general custom in Iceland from at least as early as the sixteenth century (Thorláksson 2003, pp. 186, 386). However, the development of a primary school system did not ... -
Innovation in Upper Secondary Schools
Veelo, Nicole (Doctoral theses at NTNU;2016:208, Doctoral thesis, 2016)This thesis reports on an international multiple-case study on innovation in upper secondary schools. A total of four secondary schools are studied: two in Norway and two in Germany. A mixed method with quantitative and ... -
''Jeg sier jo at jeg er usikker, men samtidig så er jeg sikker og'' - En kvalitativ studie om hvilken erfaring tre ansatte i PPT har i arbeidet med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommune
Engh-Lagesen, Tone (Master thesis, 2017)I denne studien forsøker jeg å svare på spørsmålet: Hvilken erfaring har tre ansatte i PPT i arbeidet med matematikkvansker hos elever i Trondheim kommune? Utvalget mitt besto av tre informanter, to som jobbet som ... -
Lederutvikling i sykehus: Utvikling av ledelse eller ledelse for utvikling
Pleym, Hilde (Master thesis, 2011)Tema for denne oppgaven er lederutvikling i helsesektoren. Oppgaven bidrar med innsikt i hvordan lederutvikling for sykehusledere kan gjennomføres ved hjelp av et skreddersydd og delvis internt utviklet lederutviklingsprogram. ... -
Lese- og skriveopplæring på 1.trinn: En kvalitativ studie av tre læreres syn på forebygging i lese- og skriveopplæringen
Volden, Anne Marte (Master thesis, 2010) -
Leseforståelse hos minoritetsspråklige elever
Overvik, Inna Vladimirovna (Master thesis, 2012) -
Leseopplæring på 1. trinn: En kvalitativ intervjustudie
Snarud, Ane Wictorsen (Master thesis, 2014)I denne studien har søkelyset blitt rettet mot hva tre lærere vektlegger i leseopplæringen på 1. trinn i grunnskolen, og å tolke dette i lys av relevant teori. Studien bygger på følgende problemstilling: Hva vektlegger tre ... -
” Lærere har den kraften at de kan påvirke deg for resten av livet ”: En intervjustudie av fire elevers opplevelse av studieretningen bygg og anlegg
Anfinsen, Pernille Marina (Master thesis, 2011)Denne kvalitative studien har undersøkt elevers opplevelse av studieretningen bygg og anlegg. Min intensjon var å få frem elevenes stemme i henhold til hvordan de selv opplever skolesituasjonen og hva som er viktig for at ...