Blar i NTNU Open på forfatter "Haugstad, Kristin Elisabeth"
-
Direct Determination of Chitosan–Mucin Interactions Using a Single-Molecule Strategy: Comparison to Alginate–Mucin Interactions
Haugstad, Kristin Elisabeth; Håti, Armend Gazmeno; Nordgård, Catherine Taylor; Adl, Patricia S.; Maurstad, Gjertrud; Sletmoen, Marit; Draget, Kurt Ingar; Dias, Rita de Sousa; Stokke, Bjørn Torger (Journal article; Peer reviewed, 2015)Aqueous chitosan possesses attractive interaction capacities with various molecular groups that can be involved in hydrogen bonds and electrostatic and hydrophobic interactions. In the present paper, we report on the direct ... -
En kvalitativ casestudie om elevers spørsmålstilling gjennom en digital PhET-simulasjon
Vollen, Jørgen (Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke hva som kjennetegner spørsmål som blir stilt i naturfaglig arbeid gjennom bruk av en digital interaktiv PhET-simulasjon. Det overordnede målet med studien er å få bedre innsikt i ... -
“I call it frost.” Features of scientific social language during inquiry-based learning on the particulate nature of matter
Eikeseth, Unni; Haugstad, Kristin Elisabeth (Peer reviewed; Journal article, 2021)The particulate nature of matter (PNM) is central to learning science and is a difficult concept for both children and adults. The purpose of this study is to examine how teaching materials from an integrated science and ... -
Utforskende naturfag i den norske grunnskolen: En casestudie av fem læreres forståelse av og erfaringer med utforskende arbeidsmåter i naturfag
Sjøflot, Sofie Christin Kornstad (Master thesis, 2022)I denne casestudien har jeg undersøkt læreres erfaringer med utforskende arbeidsmåter i naturfag. Problemstillingen «Hvilke erfaringer har naturfaglærere med utforskende arbeidsmåter?» har blitt drøftet gjennom tre ... -
Verdien av læringsformer i jakten på økt kunnskap og gode holdninger
Johansen, Ivar Morkemo (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven bygger på et innsamlet datagrunnlag og teoretisk empiri om utforskende naturfaglig undervisning, motivasjon og holdningsarbeid i skolen. Det teoretiske grunnlaget er forankret i tidligere forskning, ...