• Becoming morally equipped: A study of children’s public expressions 

      Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2024)
      This article discusses the notion of a ‘morally equipped’ childhood and adolescence, and how such a notion can help us get a fresh perspective on the relation between young people’s participation and empowerment, and the ...
    • BULKIS-RAPPORT 2/21 

      Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli (Report, 2021-07-08)
      Som ledd i en pågående longitudinell datainnsamling samlet forskergruppen BULKIS ved Institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk- naturvitenskapelige universitet inn kvalitative/kvantitative data fra Norge/Sverige våren ...
    • Dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU for elever med høytfungerende autisme 

      Pedersen, Espen Lockhart; Bergmann, Markus Moe (Master thesis, 2022)
      I denne masteroppgaven har vi sett på problemstillingen: “Hva er den pedagogiske verdien av dataspillet Mitt barn lebensborn - EDU, i arbeidet med elever med høytfungerende autisme?” For å belyse denne problemstillingen, ...
    • Forenklingens logikk: En studie av reproduksjonen av profesjonell identitet i IKT-organisasjoner 

      Haugseth, Jan Frode (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:117, Doctoral thesis, 2012)
      I de siste 30 årene har informasjonsteknologier og programvare spilt en viktig rolle for vekst og innovasjon i moderne økonomier. Framveksten av "informasjonsalderen" – det "postindustrielle samfunn" eller "kunnskapssamfunnet" ...
    • The Greta Thunberg Effect: A Study of Norwegian Youth’s Reflexivity on Climate Change 

      Haugseth, Jan Frode; Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      This study reports on an unique opportunity to compare four quantitative/qualitative datasets from 2017 to 2021, before and after the activist Greta Thunberg became known to the general public. Through a mixed-methods ...
    • Ti klimalogikker - En kvalitativ analyse av klimatiltak i norsk offentlig debatt (2007-2013) 

      Haugseth, Jan Frode; Huseby, Vilde Blix; Skjølsvold, Tomas Moe (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      I denne analysen kategoriserer vi argumenter og kritikker som er reist i klimadebatten i den norske offentligheten fra 2007 til og med 2013. Kildene er basert på to ulike utvalg fra henholdsvis fagtidsskrifter og ...
    • Understanding Plurality, Engagement, and Change in Vocational Education and Training through French Pragmatic Theory 

      Smeplass, Eli; Haugseth, Jan Frode; Schmees, Johannes Karl (Peer reviewed; Journal article, 2024)
      This paper argues for the use of French pragmatic theory for theorising about vocational education and training (VET) through a focus on understanding plurality, human engagement, and change within VET organisations and ...
    • Ungdommens idealer 

      Haugseth, Jan Frode (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      I denne artikkelen kategoriserer jeg generelle trekk ved 381 norske 19-20-åringers idealer. Empirien består av fokusgruppeintervjuer med 18 ungdommer, og en kvalitativ/kvantitativ spørreundersøkelse med 363 svar. Informantene ...
    • Ungdomstid med smitteverntiltak: en sammenligning av unges egenrapporterte livskvalitet i Norge/Sverige våren 2020 

      Haugseth, Jan Frode (Bulkis;1, Research report, 2021)
      Våren 2020 stengte alle skoler og idrettsanlegg i Norge på grunn av den globale pandemien som følge av viruset SARS-Cov-2/Covid19. I Norge ble de fleste videregående skoler og folkehøgskoler fysisk stengt fra 12. mars til ...