Blar i NTNU Open på forfatter "Friis, Pernille"
-
«det er jo obvious» En kvalitativ studie av elevers resonnering i arbeid med brøk
Løkken, Syver Byfuglien; Karlsvik, Tomas Stavik (Master thesis, 2024)Resonnering har blitt beskrevet som hjertet i matematisk meningsskaping (Stylianides et al., 2013). I Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble resonnering ført opp som et av kjerneelementet i matematikk. Dette stadfester resonneringens ... -
«det er jo obvious» En kvalitativ studie av elevers resonnering i arbeid med brøk
Løkken, Syver Byfuglien; Karlsvik, Tomas Stavik (Master thesis, 2024)Resonnering har blitt beskrevet som hjertet i matematisk meningsskaping (Stylianides et al., 2013). I Kunnskapsløftet 2020 (LK20) ble resonnering ført opp som et av kjerneelementet i matematikk. Dette stadfester resonneringens ... -
Jeg velger denne læringsressursen fordi den går sånn helt på poenget
Maalø, Martin; Sørli, Jan Kristian (Master thesis, 2023)Matematikklærere har nærmest “uendelige” mange muligheter når de skal velge matematiske læringsressurser for bruk i undervisning. Denne oppgaven svarer på følgende problemstilling: Hvilke faglige og pedagogiske begrunnelser ... -
Jeg velger denne læringsressursen fordi den går sånn helt på poenget
Maalø, Martin; Sørli, Jan Kristian (Master thesis, 2023)Matematikklærere har nærmest “uendelige” mange muligheter når de skal velge matematiske læringsressurser for bruk i undervisning. Denne oppgaven svarer på følgende problemstilling: Hvilke faglige og pedagogiske begrunnelser ... -
Koszul Algebras and Linear Modules: An introduction to the theory of Koszul algebras and linear modules.
Friis, Pernille (Master thesis, 2010)In this thesis Koszul algebras and their modules, so called linear modules, are introduced. In order to do so, graded $K$-algebras, where $K$ is a field, are also defined and discussed. Furthermore, an isomorphism between ... -
Læreres forståelse av fenomenet matematiske samtaler
Unes, Katrine (Master thesis, 2023)Temaet i denne masteroppgaven er lærers forståelse av begrepet matematiske samtaler. Grunnen til at dette studiet er gjennomført er at det er interessant å finne ut mer om hva lærere selv tenker om begrepet matematiske ...