Blar i NTNU Open på forfatter "Kvello, Øyvind"
-
Tilpasset opplæring og spesialundervisning i grunnskolen - En kritisk diskursanalyse av Midtlyng-utvalgets NOU 2009: 18 - Rett til læring
Rolseth, Camilla (Master thesis, 2018)Tema for denne masteroppgaven har vært forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning i grunnskolen. Jeg ønsket å undersøke hvordan dette forholdet ble framstilt i sentrale utdanningspolitiske dokumenter, da ... -
Tilrettelegging for traumatiserte barn i grunnskolen - en kvalitativ studie av hvordan skolen møter traumatiserte elever.
Andersen Osaro, Alice (Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærere i grunnskolen tilrettelegger faglig og sosialt for grunnskoleelever med traumebakgrunn. For å gjøre dette var det nødvendig å se nærmere på hvilken kompetanse og kunnskap ... -
To foreldrepars nytte av Marte Meo-metoden for å bedre forelder-barn-samspill: En kvalitativ studie av hvilken nytte to foreldrepar har hatt av veiledning med Marte MEO-metoden
Benjaminsen, Billy (Master thesis, 2018)Formålet med min studie var å få svar på hvilken nytte to foreldrepar har hatt av veiledning med Marte Meo-metoden. Med nytte, menes her hva som har skapt utvikling eller endring. Jeg ønsket å vite mer om eventuelt hva, ... -
To ungdommers møte med barne- og ungdomspsykiatrien - En kvalitativ studie basert på to jenters opplevelse av behandling ved BUP
Osen, Jill Marita Lervik Osen (Master thesis, 2018)I dette mastergradsprosjektet tar jeg for meg to ungdomsskolejenters opplevelse av kontakten de har hatt med BUP. Dette gjøres gjennom problemstillingen: «Hvordan opplever to ungdomsskolejenter tilbudet i barne- og ... -
Unaccompanied Minors in the School System in Norway: A Study on the Unaccompanied Minors’ Relationship to Their Teachers and How the School Influences Their Integration
Solberg, Ina Tvedt (Master thesis, 2014)The focus on this thesis is the relationship between unaccompanied minors and their teachers, and role the school has on the UM’s integration in Norway. An unaccompanied minor (UM) is a refugee arriving without parents or ... -
Ungdom og psykiske lidelser
Johansen, Anne Karoline (Master thesis, 2015)Bakgrunn: Psykiske lidelser er en belastning for enkeltindividet og samfunnet. Noen psykiske lidelser debuterer i ung alder, og en rekke informasjonsprogrammer rettet mot å opplyse ungdom om psykiske lidelser sikter mot å ... -
Utsatt i barndom - videre utvikling
Ekren, Johanne (Bachelor thesis, 2023)I denne bacheloroppgaven tar jeg for meg konsekvensene etter seksuelle overgrep, spesielt i barndommen, og hvilke faktorer som spiller inn på disse. Fokuset vil rettes mot de psykiske og sosiale konsekvensene som oppstår ... -
Vi må spæll på samme lag!
Ebbesen, Mona-Iren (Master thesis, 2020)Kravene til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) har endret seg i takt med utviklingen av samfunnet, og tjenesten må være i kontinuerlig utvikling for å holde tritt med statlige krav og brukernes og samarbeidspartneres ... -
What is More Important for Positive Outcome - The Degree of Insight or the Intensity of Emotional Activation for Patients With Cluster C Personality Disorders?
Nygård, Linn Wibeke Olaussen (Master thesis, 2010)Common factors as insight and emotional activation have proven to be of importance in the process of change in therapy (Greenberg & Watson, 2006; Wampold et al., 2007). But which of them are closest associated to positive ...