Blar i NTNU Open på forfatter "Storstad, Oddveig"
-
Hvordan påvirker inkludering og ekskludering i organisert idrett skolehverdagen til ungdommer i dag?
Eftedal, Håkon (Bachelor thesis, 2019)Jeg har valgt å skrive en tradisjonell litteraturstudie der problemstillingen lyder som følger: Hvordan påvirker inkludering og ekskludering i organisert idrett skolehverdagen til ungdommer i dag? Jeg har valgt å ta for ... -
Ikke en bonde å miste - om ulykker og arbeidsevne i landbruket
Aas, Oddfrid; Almås, Reidar; Holte, Kari Anne; Kjestveit, Kari; Logstein, Brit; Storstad, Oddveig (Research report, 2016) -
Kan læreboka være lærerens eneste hjelpemiddel? - En lærebokanalyse om demokratisk medborgerskap
Hansen, Lena (Bachelor thesis, 2019)En viktig politisk og pedagogisk målsetning i den norske skolen er at elevene forberedes til demokratisk samfunnsdeltakelse gjennom opplæringen, dette skal klargjøre elevene til det vi kaller å være en demokratisk medborger. ... -
Krisepedagogikk: Bruken av skremmende og ufiltrerte nyheter i undervisning
Dalby, Hanne Mostervik (Bachelor thesis, 2019)Hvordan snakker man med unge elever om krisepregede hendelser? I denne oppgaven har jeg brukt kvalitative intervju for å se nærmere på hvordan et utvalg norske lærere håndterer krisepregede hendelser i sin undervisning. ... -
Laks og lakseoppdrett: I brytningen mellom virkelighetsbeskrivelser
Guldseth, Eistein (Master thesis, 2010) -
Likestilling i samfunnsfag En kvalitativ innholdsanalyse av Monitor 2
Pettersen, Regine Tang Wa Michailoff Tendeland (Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg valgt en kvalitativ innholdsanalyse for å undersøke hvordan likestilling kommer frem i samfunnsfagboka Monitor 2. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i ett kapittel, hvor jeg analyserer innholdet ... -
Læreres demokrati og medborgerskapsforståelse
Myren, Roger (Master thesis, 2023)Jeg går ut fra Stray og Sætre «Hva slags medborger» og Westheimer og Kahne «what kind of citizen» og deres medborgeridealer for å se hvilke typer medborger norske lærer på ungdomsskolen er med på å utvikle. Jeg har også ... -
Læreres vektlegging av ulike aspekter ved demokrati- og medborgerskapsopplæring
Lervik, Emma Wahlberg (Master thesis, 2023)Da den nye læreplanen LK20 ble innført i norske klasserom høsten 2020, var det med et tilsynelatende økt fokus på demokrati og medborgerskap. Sammen med bærekraftig utvikling og folkehelse og livsmestring utgjør disse de ... -
Matfestivaler og Bondens marked i media. En analyse av dekningen i norske aviser 2000-2008
Kroken, Arild; Kvam, Gunn Turid; Storstad, Oddveig (Research report, 2010) -
Når er man norsk nok?
Deildok, Thea (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg temaet norsk nasjonal identitet. Studiens hensikt er å undersøke ungdomsskoleelevers oppfatning av hva som skal til for å kunne bli oppfattet som norsk, samt om det er sammenheng mellom ... -
NM i klima – veien til økt handlingskompetanse? – En kvantitativ studie av elevers handlingskompetanse knyttet til klimaendringer og bærekraftig utvikling
Samdal, Kristin Langemyhr (Master thesis, 2020)Klimakrisen er kanskje nåtidens største utfordring, og utdanning er sentralt for hvordan vi skal håndtere den. Dette gjør at det er behov for gode undervisningsopplegg, som fører til at elever utvikler handlingskompetanse. ... -
Norske bønders oppslutning om samvirke 2002-2006. Frekvensrapport fra undersøkelsen Trender i norsk landbruk 2002, 2004 og 2006
Almås, Reidar; Storstad, Oddveig (Research report, 2007) -
Norske ungdomsskoleelevers deltakelse i demokratiske samfunnsprosesser
Hauger, Joakim (Master thesis, 2021)Denne studien undersøker forhold ved norsk ungdoms demokratideltakelse gjennom en statistisk analyse av de norske elevenes svar på et spørreskjema fra ICCS 2016 elevundersøkelsen. Dette skjer ved en kvantitativ tilnærming ... -
Opplevelser av kurs i obligatorisk universitetspedagogikk
Storstad, Oddveig; Smeplass, Eli (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Ungdommenes bilde av korps: En kvalitativ studie av musikkorpsbevegelsens omdømme
Jørgensen, Silje Margrethe (Master thesis, 2013)Den norske tradisjonen med musikkorps har eksistert i over hundre år. På 1960- og -70tallet hadde bevegelsen sin storhetstid. Medlemstallet i Norges Musikkorps Forbund vokste i høy hastighet, og flere nye korps ble opprettet ...