Blar i NTNU Open på forfatter "Haugan, Jan Arvid"
-
Hvilken sammenheng har elevenes opplevelse av målstrukturen i skolen med elevenes indre motivasjon, innsats og akademiske prestasjoner? En kvantitativ studie av elevenes opplevelser
Aspaas, Ida (Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom elevenes opplevelse av målstrukturen i skolen og elevers indre motivasjon, innsats og akademiske prestasjoner. Det er benyttet en kvantitativ metode, og et ... -
Hvordan kropp og sinn er ett
Solem, Deborah Kramer (Master thesis, 2017)Denne studien sikter etter ˚a demonstrere hvordan tre terapeuter opplever at kropp og sinn er ett. Alle de tre terapeutene virker til ˚a mene at kropp og sinn er to deler av ´en hel psykokropp. Dette ledet meg til ˚a ... -
Jeg vil at du skal lykkes : en kvalitativ intervjustudie av leder-medarbeiderrelasjonens betydning for utøvelse av ledelse
Auran, Lise (Master thesis, 2015)Formålet med denne studien har vært å sette fokus på betydningen av mellommenneskelige relasjoner i organisasjoner, og å øke kunnskap og forståelse for sammenhengen mellom mellommenneskelige relasjoner og ledelse. Jeg har ... -
Karrierekompetanselæring i møte med næringslivet
Kristiansen, Lene (Master thesis, 2023)Denne studien undersøker elever på 10. trinn sine erfaringer og opplevelser av hvordan karrierelæringsaktiviteten hospitering i bedrift bidrar til å utvikle karrierekompetanse. Begrepet karrierekompetanse i denne studien ... -
«Kunnskap gir mot til å se og trygghet til å handle» - En kvantitativ undersøkelse av grunnskolelæreres opplevelse av egen relasjon- og samtalekompetanse i kontekst av planlagte bekymringssamtaler i skolen.
Olufsen, Mia Eline Skille (Master thesis, 2024)I denne studien har jeg undersøkt grunnskolelæreres opplevelse av egen kompetanse når det kommer til praksis av planlagte bekymringssamtaler i skolen. Hensikten med dette har vært å undersøke hvordan ulike faktorer (kjønn, ... -
Kvalitet i fagopplæring i Trondheim kommune - En kvalitativ studie av lærlinger og veiledere sin opplevelse av hvilken betydning arbeidsallianse har for lærlingens faglige og personlige utvikling i veiledningen
Haaheim, Lene (Master thesis, 2017)Denne studien har hatt til hensikt å studere hvilken betydning arbeidsallianse mellom lærling og veileder har for lærlingens opplevelse av faglig og personlig utvikling i veiledningen. Arbeidsalliansen har blitt målt ut ... -
Livsmestring i skolen - En kvalitativ studie av fem skolerådgiveres forståelse av forutsetninger, strategier og utfordringer knyttet til forebygging av frafall i videregående opplæring
Vagnildhaug, Astrid (Master thesis, 2017)Formålet med dette prosjektet er å undersøke hvilken forståelse skolerådgivere har av forutsetninger, strategier og utfordringer knyttet til forebygging av frafall i videregående opplæring. Sentralt i oppgaven er fokuset ... -
Lærerstudenters praktiske handlekraft: En kvalitativ studie av fire allmennlærerstudenters verbaliserte refleksjoner i løpet av praksisopplæringen fra et aktivitetsteoretisk perspektiv
Haugan, Jan Arvid (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:130, Doctoral thesis, 2014) -
Mediegenerasjonens psykiske helse - En kvantitativ studie av sammenhenger mellom elevers tidsbruk på sosiale medier og opplevd ensomhet, selvverd og emosjonelle problemer
Johansson, Tina Catrine (Master thesis, 2021)Sosiale medier har blitt en stor del av dagens samfunn. Spesielt for de unge spiller sosiale medier en sentral rolle i hverdagen, både i og utenfor skolen. Samtidig viser undersøkelser en økning i selvrapporterte psykiske ... -
«Men summa summarum er relasjon det aller viktigste» En fenomenologisk-hermeneutisk studie av tre kontaktlærere, og deres elever, sin opplevelse av lærerens rolle som tilrettelegger for gode relasjoner mellom elever på åttende trinn.
Mundal, Iben; Fiske-Nygaard, Maren (Master thesis, 2023)Sammendrag Lærere i dagens skole har mange roller. Lærerprofesjonen består blant annet av å være formidler av fag, tilrettelegger for læring, veileder, omsorgsgiver, relasjonsbygger, og sikkert mye, mye mer. Bakgrunnen ... -
«Men summa summarum er relasjon det aller viktigste» En fenomenologisk-hermeneutisk studie av tre kontaktlærere, og deres elever, sin opplevelse av lærerens rolle som tilrettelegger for gode relasjoner mellom elever på åttende trinn.
Mundal, Iben; Fiske-Nygaard, Maren (Master thesis, 2023)Sammendrag Lærere i dagens skole har mange roller. Lærerprofesjonen består blant annet av å være formidler av fag, tilrettelegger for læring, veileder, omsorgsgiver, relasjonsbygger, og sikkert mye, mye mer. Bakgrunnen ... -
Quantifying teenagers’ sleep patterns and sex differences in social jetlag using at-home sleep monitoring
Hrozanova, Maria; Haugan, Jan Arvid; Saksvik-Lehouillier, Ingvild; Skalicka, Vera; Krondorf, Lukas; Stenseng, Frode; Moen, Frode (Peer reviewed; Journal article, 2023)Sleep plays an important role in the formative developmental processes occurring during the teenage years. At the same time, teenagers' changing bioregulatory mechanisms and psychosocial factors converge into the so-called ... -
Samarbeid om faglig utvikling i en leksefri skole - Muligheter og utfordringer
Ronesen, Malin (Master thesis, 2020)Lekser er et omdiskutert tema både innen forskning og i samfunnsdebatten. Det finnes flere studier som ser på mulige effekter av lekser på læring, motivasjon, stress og familieliv, men resultatene spriker veldig. I noen ... -
Samarbeidslæring på ungdomsskolen
Boksasp, Anna Ljøkjell (Bachelor thesis, 2019) -
Selvbestemmelse, tilhørighet og anerkjennelse for egen kompetanse danner et solid fundament for motivasjon : hva kan bryte ned et slik fundament, og ødelegge motivasjonen? : hva ligger til grunn for ansattes opplevelse av egen bærekraftige motivasjon i jobben? : en kvalitativ studie om motivasjon på arbeidsplassen
Lyng-Jørgensen, Kristian (Master thesis, 2016)Jeg ønsket i min oppgave å undersøke hva som ligger til grunn for ansattes opplevelse av egen bærekraftige motivasjon i jobben. Motivasjon som tema var et veldig naturlig valg for min del, da det er noe jeg har vært ... -
Skolefaktorers betydning for emosjonelle vansker - En kvalitativ studie av videregåendeelevers rapportering av emosjonelle vansker, knyttet til betydningen av skoletrekk
Huseby, Thea Kjus (Master thesis, 2018)Formålet med studien er å undersøke om trekk ved skolen har betydning for videregåendeelevers rapportering av emosjonelle vansker. Emosjonelle vansker ble målt opp mot faktorer som ensomhet, selvverd og studieretning. Det ... -
Skolevegring som fenomen En kvalitativ studie av fire ulike aktørers erfaringer knyttet til skolevegring som fenomen
Olsøybakk, Irene Haugsdal (Master thesis, 2021)Denne oppgaven handler om fenomenet skolevegring. I min jobb som spesialpedagogisk rådgiver opplever jeg at skolevegring er økende blant elever i grunnskolen. Samtidig presiseres det i skolepolitiske dokument at når elever ... -
Sleep Characteristics in Esport Players and Associations With Game Performance: Residual Dynamic Structural Equation Modeling
Moen, Frode; Vatn, Marte; Olsen, Maja Gunhild; Haugan, Jan Arvid; Skalicka, Vera (Peer reviewed; Journal article, 2022)The current study aimed to examine sleep characteristics of esport players and the stipulated effects of game performance on consecutive sleep characteristics using residual dynamic structural equation modeling (RDSEM). A ... -
Som en bro over mørke bølger - En kvantitativ studie om mestring blant elever i den videregående skolen i gamle Sør-Trøndelag
Jacobsen, Katrine (Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med denne studien er å undersøke hvilke faktorer som predikerer mestring, der utgangspunktet er coping-siden av mestringsbegrepet. Problemstillingen er følgende: Hvilke faktorer predikerer mestring? ... -
Spesialundervisning i en inkluderende skole
Løvold, Marte Moe (Master thesis, 2021)I styringsdokumenter, lærerutdanningen, ute i praksis og i media hører man mye snakk om at lærere og andre ansatte ved skolen skal sette barnets beste i fokus, de skal legge til rette for barnets beste og drive en inkluderende ...