Browsing NTNU Open by Author "Wæge, Kjersti"
Now showing items 1-13 of 13
-
Barnehagebarns matematiske språk og kommunikasjon – En kvalitativ kasusstudie av hva som kjennetegner barns matematiske språk og kommunikasjon i barnehagen
Nergård, Beate (Doktoravhandlingar ved NTNU;2022:22, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Barnehagebarns matematiske språk og kommunikasjon En kvalitativ kasusstudie av hva som kjennetegner barns matematiske språk og kommunikasjon i barnehagen Avhandlingen er et forskningsmessig bidrag inn ... -
Elevenes motivasjon for å lære matematikk og undersøkende matematikkundervisning
Wæge, Kjersti (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2007:262, Doctoral thesis, 2007)Avhandlingen fokuserer på elevenes motivasjon for å lære matematikk. Studiens overordnede forskningsspørsmål er: Hvordan kan elevers motivasjon for å lære matematikk utvikle seg når de opplever en matematikkundervisning ... -
Entailments of questions and questioning practices in ambitious mathematics teaching
Mosvold, Reidar; Wæge, Kjersti (Chapter, 2022)The work of teaching mathematics is complex and involves numerous problems and challenges for teachers to handle. Questioning is a slice of mathematics teaching that is both common and challenging. In this paper, we use ... -
Fra undervisningskunnskap i matematikk til kjernepraksiser – endringer i grunnskolelærerutdanningens matematikkfag
Mosvold, Reidar; Fauskanger, Janne; Wæge, Kjersti (Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker endringer i tilnærmingen til matematikkfaget i de nasjonale retningslinjene for grunnskolelærerutdanningene fra 2010 til 2017. Mens retningslinjene fra 2010 hadde fokus på at grunnskolelærerstudentene ... -
Hvilke forestillinger kan elever ha om forståelse i matematikk?
Berglie, Ingebjørg (Master thesis, 2009)Målet med studien er å få innsikt i hvilke forestillinger elever kan ha om forståelse i matematikk. I studien utvikles det et nytt analyseredskap for å beskrive elevers forestillinger om forståelse i matematikk i detalj. ... -
Kommunikasjon mellom lærer og elever i et undersøkende og et tradisjonelt matematikklasserom
Vesterdal, Anne Lise Øvstebø (Master thesis, 2011)I masteroppgaven fokuseres det på kommunikasjon mellom lærer og elever i matematikklasserommet. Målet med studien er å få dypere innsikt i hva som kjennetegner kommunikasjonen mellom læreren og elevene i to klasser som ... -
Rehearsals in work with in-service mathematics teachers
Valenta, Anita; Wæge, Kjersti (Chapter, 2017)An approach that has shown to give pre-service teachers rich opportunities for learning to teach mathematics is through a cycle of enactment and investigation. An important part of the cycle is rehearsal where novices ... -
Sammenhenger mellom elevers forestillinger om forståelse i matematikk og undervisningen de erfarer
Monsen, Renate; Sandmark, Linda Ytterdahl (Master thesis, 2010)I masteroppgaven fokuseres det på elevers forestillinger om forståelse, og på matematikkundervisning. Målet med studien er å få dypere innsikt i sammenhenger mellom elevers forestillinger om forståelse i matematikk, og ... -
Sammenhenger mellom elevers motivasjon for matematikk og den undervisningen de erfarer
Kvikne, Hild Mari (Master thesis, 2011)Studien har til hensikt å undersøke elevers motivasjon for matematikk. Mer spesifikt hvilke sammenhenger det kan være mellom elevenes målorientering i matematikk og den undervisningspraksisen de erfarer i faget. Studiens ... -
Supporting In-service Teachers’ Collective Learning of Ambitious Teaching Practices Through Teacher Time Outs
Wæge, Kjersti; Fauskanger, Janne (Peer reviewed; Journal article, 2022)The article focuses on Teacher Time Outs (TTOs) in rehearsals and co-enactments as part of a practice-based approach to professional development, aiming to support teachers’ learning of ambitious mathematics teaching. ... -
Teacher time out as a site for studying mathematical knowledge for teaching
Mosvold, Reidar; Wæge, Kjersti; Fauskanger, Janne (Peer reviewed; Journal article, 2023)The special mathematical knowledge that is needed for teaching has been studied for decades but the methods for studying it have challenges. Some methods, such as measurement and cognitive interviews, are removed from the ... -
Teacher time outs in rehearsals: in‑service teachers learning ambitious mathematics teaching practices
Wæge, Kjersti; Fauskanger, Janne (Peer reviewed; Journal article, 2020)The article focuses on rehearsals as part of a practice-based approach to professional development. Fourteen Norwegian elementary in-service teachers (ISTs) collaborate in learning cycles of enactment and investigation, ... -
Vurdering av matematisk problemløsning: En studie av sammenhengen mellom fokuset på problemløsning i læreplanen i matematikk og oppgavene som gis på eksamen
Leer, Lene Grøterud (Master thesis, 2009)Masteroppgaven fokuserer på vurdering av matematisk problemløsning i grunnskolen under det norske læreplanverket, L97. Den overordnende problemstillingen er: Hvordan er sammenhengen mellom fokuset på problemløsning i ...