Browsing NTNU Open by Author "Rapp, Anna Cecilia"
Now showing items 1-16 of 16
-
Barrierer mot endring og atferd som størkner En studie av fagfornyelsens reise fra ide til klasseromspraksis
Bakken, Katrine Fostervold (Master thesis, 2021)Implementering av Kunnskapsløftet 2020 (LK20) på yrkesfaglige programområder står i fokus i denne masteravhandlingen. Jeg studerer hva som oppleves som barrierer og utfordringer for lærere i oversettelsen av LK20, eller ... -
Barriers to Equality and Cultural Responsiveness in Three Urban Norwegian Primary Schools: A Critical Lens for School Staff Perceptions
Corral-Granados, Anabel; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2022)Literature regarding the gap between the conceptualization of inequality and school staffs’ perception of it in Norwegian schools is scarce. Therefore, we explore the challenges that Norwegian school staff have experienced ... -
Business and education in the face of the green shift
Knutas, Kerstin Agneta; Rapp, Anna Cecilia (Research report, 2023)In Norway, the need for green transformation arises amid attention to climate change and the decline in the Norwegian oil industry from 2014-2017. Norway predicts that sun and wind will become available at a low cost in ... -
"Det er ingen etat som klarer det alene, så det tverretatlige samarbeidet betyr alt for forebyggingen
Stenkløv, Adelene (Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er kriminalitetsforebygging i skolen, i samarbeid med politiet. Studien har som formål å gi innsikt i hvordan ansatte kan legge til rette for et godt tverretatlig samarbeid og belyse ulike ... -
Et system laget for å kreve seg
Sandnes, Martin (Master thesis, 2022)Skolen kan betraktes som et komplekst system som står i samspill med mange interne og eksterne krefter og systemer. Det finnes en rekke kommunale og lovpålagte hjelpetjenester for barn, slik som PPT, Skolehelsetjenesten, ... -
Kapitalen som teller
Grytbakk, Karoline (Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er hvordan sosial ulikhet reproduseres i skolen. Målet har vært og finne ut hvilken kapital som verdsettes i skolen, derav problemstillingen: «Hvilken kapital verdsettes i møte med elev og ... -
Nordic challenges related to exclusion and local responses in Swedish, Finnish, and Norwegian urban compulsory education
Granados, Anabel Corral; Rapp, Anna Cecilia; Smeplass, Eli (Peer reviewed; Journal article, 2023)Although the Nordic educational models have traditions of inclusion, researchers have found strong evidence that they can reproduce inequalities for minoritized groups attending primary and lower secondary schools. Following ... -
Organisering av föräldrasamverkan i ett ojämlikhetsperspektiv
Rapp, Anna Cecilia (Peer reviewed; Journal article, 2020)Föräldrars socioekonomiska bakgrund har stor betydelse för hur väl barn tillägnar sig sin skolgång. Ett av skolans uppdrag är att bidra till jämlik utbildning och att utjämna social ojämlikhet. Detta förväntas bland annat ... -
Organizing opportunity for all: building equity in vocational education and training
Rapp, Anna Cecilia; Knutas, Kerstin Agneta (Peer reviewed; Journal article, 2023)Background Educational opportunities and access vary according to location. In rural areas, the cultural, social and material consequences for local communities depend on the nature and degree of support for rural ... -
Potentials of Collaborative Educational Welfare Research - Theorizing Voice Plurality and Social Empowerment
Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Sperling, Katerina; Akse, Jannicke (Peer reviewed; Journal article, 2022)Childhood marginalization is the result of complicated processes that appears difficult to address for policymakers worldwide. Neo-institutional theory enables studies of the complexity of educational organizations, showing ... -
Samarbeid for barns beste
Hoset, Henrik Smenes (Master thesis, 2022)Masterstudien tar sikte på å øke kunnskapsgrunnlaget om hvordan lærere samarbeider med interne og eksterne aktører for å ivareta mangfoldet av elever, samt hvordan dette skjer ulikt på skoler med ulik sosiodemografisk ... -
Strategier som mestring i det sosiale spillet : Sosial identitet og tilhørighet i den multikulturelle skolen
Bentestuen, Katrine (Master thesis, 2013)I denne studien vil elevenes stemmer som aktører vektlegges. Målet er å utforske deres opplevelser av skolen som sosialiseringsarena. Tilnærmingen er symbolsk interaksjonisme og har betydning for studiens problemstilling: ... -
A study on children perceptions of social exclusion and the structural drivers of discrimination in Norwegian elementary schools
Corral-Granados, Anabel; Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Isaksen, Gunilla Elisabeth Eide (Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores children's understanding of social exclusion within their school contexts through a critical race theoretical lens and how social exclusion and repression occur in a country whose policy is typically ... -
Understanding how institutional dynamics can contribute to educational inequality in Nordic cities
Smeplass, Eli; Rapp, Anna Cecilia; Corral Granados, Anabel (Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores the institutional dynamics that contribute to educational inequality within Nordic cities. The persistent issue of social inequality in education remains a prominent challenge for the Nordic welfare ... -
Understanding inclusive education – a theoretical contribution from system theory and the constructionist perspective
Rapp, Anna Cecilia; Corral Granados, Anabel (Journal article; Peer reviewed, 2021)The meaning of the term ‘inclusion’ is often taken for granted and seldom defined. Empirical research on inclusive education is often normative since it is based on terms such as ‘justice’ and ‘democracy’. Such terms are ... -
Ung og voksen i Selbu 2016 : En studie av skole, oppvekst og fysisk aktivitet blant ungdom i Selbu
Korshavn, Runa Næss; Rapp, Anna Cecilia; Ingebrigtsen, Jan Erik (Research report, 2016)«Ung Voksen i Selbu» (UVIS) er et kombinert utviklings- og forskningsprosjekt, hvor det fokuseres på de unges opplevelser og betingelser. Prosjektet ble startet høsten 2014, og skal gi økt forståelse for hvordan elevene ...