Browsing NTNU Open by Author "Grut, Gunnar"
Now showing items 1-7 of 7
-
Bruk av filmklipp i samfunnsfag i videregående skole
Nesheim, Dag Indset (Master thesis, 2019)Sammendrag Utgangspunktet for dette forskningsprosjektet er det manglende fokuset på bruken av film i undervisningen i samfunnslærerutdanningen. Dagens ungdommer benytter seg i økende grad av digitale kilder for informasjon, ... -
Elevers digitale kildekritiske strategier
Mogstad, Ådne Stenberg (Master thesis, 2021)Framtidas medborgere trenger digitale ferdigheter for å kunne navigere og bruke informasjon fra internett kritisk. Nye medier og algoritmer skaper utfordringer for tradisjonelle faglige tilnærminger til kilder. Samfunnsfaget ... -
Hva står det egentlig på Wikipedia? - En kvalitativ innholdsanalyse av artikkelpar fra Wikipdia og Store norske leksikon
Due, Synne Nicolaisen (Master thesis, 2018)Wikipedia har hatt en enorm vekst siden oppstarten i 2001, og brukes av flere millioner mennesker daglig. Hvordan kan nettleksikonet fungere når hvem som helst kan skrive hva som helst? Elevene bruker nettleksikonet aktivt, ... -
Katastrofe og kjensler
Stokke, Karoline (Master thesis, 2022)Samandrag Denne masteroppgåva handlar om korleis samfunnsfaglærarar underviser om terroren 22. juli 2011 på ungdomsskulen. Det eg ønska å finne ut var kva forteljing som blir fortalt om 22. juli i klasserommet, og dermed ... -
Social science education (samfunnsfag) in Norway: A country report
Solhaug, Trond; Borge, Julie Ane Ødegaard; Grut, Gunnar (Peer reviewed; Journal article, 2020)Purpose: The current article on social studies in primary and secondary education in Norway covers a range of relevant topics which starts with a brief context of Norwegian society, history and social studies framework. ... -
Status på bærekraftsmål 4.7 i Norge - En kvantitativ tverrsnittsundersøkelse av 10.klasse elevers kunnskaper, holdninger og handlingsmønstre knyttet til bærekraftig utvikling
Vae, Jostein (Master thesis, 2020)FN-sambandet har initiert og stipendiert denne masterstuden, hvis formål er en kartlegging i to deler av: 1) elever på tiende trinn i norsk skoles kunnskaper, holdninger og handlingsmønstre knyttet til bærekraftig utvikling ...