Browsing NTNU Open by Author "Eide, Kristin"
Now showing items 1-7 of 7
-
De sårbare (super) barna under covid-19.
Evensen, V. Kristin-Hege (Master thesis, 2022)Kjært barn har mange navn sies det. Usynlige barn, utsatte barn, sårbare barn er noen av mange ulike begrep som brukes om barn og unge som vokser opp under utsatte levevilkår. Den daværende statsministeren Erna Solberg ... -
Dilemmaer lærere opplever knyttet til avdekking av vold og overgrep
Hofstad, Aslaug Haugen (Master thesis, 2022)Denne oppgaven har som formål å belyse utfordringer og dilemmaer som oppstår i lærerhverdagen når man møter elever som mulig er utsatt for vold og overgrep. Selve problemstillingen for oppgaven har vært: Hvilke dilemmaer ... -
"Han ha aller vøre vannskeli å hafft me å jorrt" - En studie av konstruksjoner som bryter med det vi oppfatter som standard grammatikk
Hågensen, Ingeborg (Bachelor thesis, 2022)I skriftspråket har vi en rekke fastsatte regler om hvordan et ord skal skrives, eller hvordan en setning skal bygges opp. Vi stiller derimot ikke de samme kravene til talespråket, og det oppstår dermed konstruksjoner som ... -
Kultur i endring: Erfarne læreres beskrivelser av endrede maktforhold i skolen
Eide, Kristin (Doctoral theses at NTNU;2021:6, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag: Med utdanningsreformen Kunnskapsløftet ble det fremmet et systemskifte i styring av den norske skolen, og en ambisjon om å skape en kultur for læring. Den uttalte intensjonen var å gi skoler og lærere økt ... -
Rekontekstualisering av den politiske intensjonen med intensiv opplæring i pedagogisk praksis
Rudi, Thea Rustad; Kokaas, Anna Borgan (Master thesis, 2023)Med endringer i opplæringslovens formålsparagraf (§ 1-4 Tidleg innsats på 1. til 4. trinn) i 2018 ble skolen pliktig til å tilby intensiv opplæring til elever på 1.-4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, ... -
Rekontekstualisering av den politiske intensjonen med intensiv opplæring i pedagogisk praksis
Kokaas, Anna Borgan; Rudi, Thea Rustad (Master thesis, 2023)Med endringer i opplæringslovens formålsparagraf (§ 1-4 Tidleg innsats på 1. til 4. trinn) i 2018 ble skolen pliktig til å tilby intensiv opplæring til elever på 1.-4. trinn som står i fare for å bli hengende etter i lesing, ... -
Tidlig innsats og inkluderende fellesskap i skolen
Alstad, Emma Louise (Master thesis, 2021)Tidlig innsats har de siste årene fått økende politisk oppmerksomhet, og står i dag som ett av prinsippene i regjeringens arbeid med å forbedre det norske utdanningssystemet (Kunnskapsdepartementet, 2020). Formålet i denne ...