Blar i NTNU Open på forfatter "Fodstad, Lars August"
-
Opningar i det moderne dramaet – med døme frå Henrik Ibsen og Finn Iunker
Fodstad, Lars August (Journal article; Peer reviewed, 2017) -
«Psykologi var jo ikke så stort på 1600-tallet.» Utforskende lesing av eldre lyrikk i norskfaget på videregående skole
Fodstad, Lars August; Vetnes, Marita Røilid (Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen undersøker vi utforskende gruppesamtaler med utgangspunkt i eldre lyrikk i norskfaget på Vg2 studiespesialiserende program. Vi undersøker hva som skjer når elever får lese og samtale om tekstene uten ... -
Seksuelle overgrep i barne- og ungdomslitteraturen - En analyse av Tor Fretheims ungdomsroman "Ingen ild tenner stjernene" med vekt på tematikk og tekststrukturer
Haugan, Malin Tangen (Master thesis, 2018) -
Skillingsvisene i Norge ca. 1780-1860. Mellom muntlighet og massemedium
Refsum, Anne Sigrid (Doktoravhandlinger ved NTNU;2024:268, Doctoral thesis, 2024)Sammendrag Denne avhandlingen er en del av forskningsprosjektet Skillingsvisene i Norge 1550–1950. Den forsømte kulturarven, som er finansiert av Norges forskningsråd. Skillingsviser er tekster i bunden form som er ment ... -
Studentrespons ved fire forfatterstudier - En studie av forfatterstudier bruk av tekstverksted og responsgrupper
Enge, Daniel Krutå (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven undersøker hvordan man kan forbedre den skrivedidaktiske praksisen i videregående skole gjennom bruk av responsgrupper og tekstverksted. Dette blir undersøkt gjennom kvalitative intervju med fire lærere ... -
Svar og ansvar : en lesning av Carl Frode Tillers Innsirkling 2 i lys av Per Linells dialogiske kommunikasjonsteori
Gaustad, Anne (Master thesis, 2016)Oppgaven viser hvordan hovedkarakterene skaper seg en mening, analysert med dialogisk kommunikasjonsteori slik den er formulert av Per Linell. -
Tekst i kontekst? - En studie av elevstyrte samtaler om norskfagets eldre skjønnlitterære tekster
Røilid, Marita (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse av utforskende litterære gruppesamtaler mellom elever på vg2 studiespesialiserende utdanningsprogram. Oppgavens overordnede forskningsspørsmål lyder som følger: Hva skjer ... -
"Tyv, manndraper, drukkenbolt, løgner, bespotter, bakvasker og horkarl": En analyse av skammens funksjon i Hellemyrsfolket
Edvardsen, Siv-Hege (Master thesis, 2014)Hellemyrsfolket blir i litteraturhistorien betegnet som hovedverket innenfor den naturalistiske fortellertradisjonen i Norge. Tradisjonen kan forenklet karakteriseres gjennom et ønske om å skildre virkeligheten slik den ... -
Usannsynlige tilfeldigheter og fatale misforståelser - Brevenes betydning for misforståelsene i Amtmandens Døtre og Constance Ring
Kristoffersen, Marte Elise (Master thesis, 2017)En analyse av Amtmandens Døtre og Constance Ring med fokus på brevene, gjennom et mål om en komparativ tilnærming. -
«Wake up call fra fortida»: En studie i avgangselevers legitimering av eldre litteratur i videregående skole
Mortensvik, Astrid (Master thesis, 2014) -
Øvelser i empati og kulturell tilgang. Avgangselevers legitimering av arbeid med eldre skjønnlitteratur i videregående opplæring
Fodstad, Lars August; Mortensvik, Astrid (Journal article; Peer reviewed, 2018)Artikkelen undersøker avgangselevers legitimering av litteraturundervisningen i videregående skole samt den litterære kompetansen de har utviklet gjennom opplæringsløpet. Spørsmålet om skjønnlitteraturens plass og legitimitet ...