Browsing NTNU Open by Author "Medalen, Tor"
Now showing items 1-20 of 24
-
Attraktive lokale sentrum - En flercasestudie som undersøker hva som skal til for å utvikle attraktive lokale sentrum som et ledd i en bærekraftig byutvikling
Bjørklid, Ingrid Andrea Stenersen (Master thesis, 2019)De største byene i Norge har stor befolkningsvekst. Dette skaper utfordringer for den fysiske planleggingen som skal legge til rette for nye boliger og transportavvikling. Samtidig står verden ovenfor en global klimakrise ... -
Byutvikling langs Stamrute øst: en studie av forholdet mellom byutvikling og kollektivutbygging i Trondheim
Hagen, Birgit (Master thesis, 2013)Stamrute øst er en framtidig stamrute for kollektivtrafikk under planlegging i Trondheim. Med bakgrunn i de eksisterende analysene av Stamrute øst skal jeg undersøke mulighetene for byutvikling i området og følgende ... -
Bærekraftig nabolagsutvikling
Sæther, Hanne Wetter; Midtbust, Caroline (Master thesis, 2021)I lys av klimautfordringer, befolkningsvekst og utvikling av kompakte byer blir dagens byutvikling utfordret av fortetting rundt knutepunkt, tilrettelegging av miljøvennlig mobilitet og nedbygging av jordbruksarealer. Dette ... -
Bærekraftig nabolagsutvikling
Midtbust, Caroline; Sæther, Hanne Wetter (Master thesis, 2021)I lys av klimautfordringer, befolkningsvekst og utvikling av kompakte byer blir dagens byutvikling utfordret av fortetting rundt knutepunkt, tilrettelegging av miljøvennlig mobilitet og nedbygging av jordbruksarealer. Dette ... -
En case-studie av E6-utbyggingen i Malvik - på hvilken måte har Nye Veier påvirket prosessen?
Venæs, Janne (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har tatt for seg planprosessen rundt E6-utbyggingen mellom Ranheim og Værnes gjennom en case-studie av planprosessen i Malvik kommune. I dette arbeidet har jeg søkt etter forskjeller og likheter mellom ... -
Exploring the Impact of Complex Multi-Level Governance Structures on the Societal Contribution of Universities to Knowledge-Based Urban Development
Gohari, Savis; Medalen, Tor; Aranya, Rolee (Journal article; Peer reviewed, 2019)The current debate aims to reconceptualize the changing role and missions of the university in today’s knowledge economy and investigate how universities’ knowledge resources can benefit urban development and inform the ... -
Fortetting og transformasjon med funksjonsblanding i lokalsentre
Khalifa, Mohamed (Master thesis, 2021)Den nasjonale strategien for bærekraftig utvikling understrekker at sentrumsutvikling må skje med fortetting i fokus. Befolkningsveksten er jevn, og det er alltid behov for mer arealbruk. Dermed er det viktig å forhindre ... -
Fra landbruk til knutepunkt: En mulighetsstudie av miljø og grøntstruktur på Øvre Rotvoll, Trondheim
Løyning, Odd Helge (Master thesis, 2013)Øvre Rotvoll gård ligger ved et naturlig knutepunkt i Trondheim by og er inngangsportalen til byen fra øst. Dyrket mark som tidligere var ett stykke sammenhengende jordbruksareal er i dag oppstykket i flere, mindre ... -
GIS-basert hjelpemiddel for parkeringsforvaltning: Etablering av datamodell og eksempel på planleggingsrelevant analyse
Often, Kjersti Melander (Master thesis, 2012)I lys av dagens transportproblemer har det blitt mer fokus på parkering, og denne sektorens muligheter for å bremse den økende trafikkveksten. For at parkering skal fungere som et trafikkregulerende virkemiddel er det ... -
Governance in the planning and decision-making process: The co-location case of university campuses in Trondheim, Norway (2000-2013)
Gohari, Savis (Doctoral theses at NTNU;2019:74, Doctoral thesis, 2019)The co-location of NTNU campuses in Trondheim has involved many different and contrasting political interests and power relations that has undermined the process of decision-making and planning for more than 20 years. The ... -
Kollektivknutepunkt Rotvoll, Trondheim: Hva må til for å utvikle et kollektivknutepunkt på Rotvoll?
Haugstulen, Torgeir (Master thesis, 2013)Bakgrunn: På både nasjonalt og lokalt nivå har man som målsetting å redusere utslippene av klimagasser. Privatbilisme bidrar i stor grad til klimagassutslipp, derfor er det viktig å få flere til å velge miljøvennlige reiser. ... -
Leke- og rekreasjonsområder i Trondheim kommune
Spjelkavik, Heidi Moe (Master thesis, 2020)Temaet for denne oppgaven er barnefamilier og barnehagers bruk av leke- og rekreasjonsområder. Formålet med denne oppgaven har vært å utforske eksisterende teknologiske hjelpemidler og hvordan de kan benyttes for medvirkning ... -
Lysaker friluftshalvøy - En casestudie om massedeponi i Oslofjorden som metode for å skape nye friluftsarealer
Fauske, Ola (Master thesis, 2020)Fram mot 2029 er det forventet et overskudd på 13 millioner m3 tonn masser fra de planlagte samferdselsprosjektene i Viken og Oslo. De planlagte utbyggingsprosjektene er Ringeriksbanen med tilhørende E16, ny vannforsyning ... -
A Novel Model for Data-Driven Smart Sustainable Cities of the Future: A Strategic Planning Process of Transformative Change towards Sustainability
Bibri, Simon Elias (Doctoral theses at NTNU;2021:171, Doctoral thesis, 2021)Sustainable cities have been the leading global paradigm of urbanism and the most preferred response to the challenges of sustainable development. Significant advances have been achieved in knowledge and a multitude of ... -
Områdeplanlegging på Tollbukaia i Drammen kommune: Transformasjon fra eldre industrimiljø til bolig-, rekreasjons- og næringsområde.
Thorbjørnsen, Kristin Isabel; Nowak, Ilona (Master thesis, 2020)Transformasjon av post-industrielle landområder skjedde etter det industrielle skiftet på 60tallet. Dette gjorde at industribygg og industrimiljøer i ulike steder i Norge og verden er blitt revitalisert til å passe inn i ... -
Områdeplanlegging på Tollbukaia i Drammen kommune: Transformasjon fra eldre industrimiljø til bolig-, rekreasjons- og næringsområde.
Nowak, Ilona; Thorbjørnsen, Kristin Isabel (Master thesis, 2020)Transformasjon av post-industrielle landområder skjedde etter det industrielle skiftet på 60- tallet. Dette gjorde at industribygg og industrimiljøer i ulike steder i Norge og verden er blitt revitalisert til å passe inn ... -
Spatial aspects of greenhouse gas emissions from transport demands by households in Trondheim
Loveland, Simon James (Master thesis, 2012)The aim of this study was to explore the spatial variation in household greenhouse emissions from local transportation in Trondheim, the reasons for this variation, and explore scenarios of what bearing these variations ... -
Sykkel i Haugesund: Tiltak for økt sykkelandel
Alstadsæther, Tom André (Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar utgangspunkt i en spørreundersøkelse som er utført blant 767 personer med arbeidsplass i eller nær Haugesund sentrum. Spørreundersøkelsen handlet hovedsakelig om tiltak som kan øke sykkelandelen i Haugesund ... -
Sykling på fortau: En studie av fortaussykling og atferd
Braathu, Astri Heill (Master thesis, 2013)Bakgrunn: I Nasjonal transportplan (2006-2015) er målet til den nasjonale sykkelstrategien å doble sykkeltrafikken i byer og tettsteder, samt at sykkeltrafikken skal utgjøre 8 % av alle reiser. Den økte satsingen på sykkel ... -
The Impacts of the Kampala Northern Bypass on Property Values and Economic Developments in Kisalosalo zone
Mukwanga, Kaddu Daniel (Master thesis, 2013)This thesis examines how the complex interaction between transport investment and economic development is made manifest, with a particular focus on the macro-level relationship between highway infrastructure and local ...