Konseptutvikling av kobling tilpasset VDA-standard for bruk i kjølesystem i kjøretøy
Description
Full text not available
Abstract
I denne bacheloroppgaven har gruppen jobbet med å utvikle en koblingskomponent til bruk i kjølesystemer i kjøretøy, med utgangspunkt i krav fra Kongsberg Automotive. Koblingen skulle designes i henhold til VDA-standarden, og målet var å lage en løsning som både fungerer godt, er brukervennlig og egnet til produksjon.
Utviklingsarbeidet ble gjennomført som både en kreativ og strukturert prosess, hvor vi tok utgangspunkt i metoder som Double Diamond og Lerdahl sin innovasjonsmodell. Prosessen inkluderte kartlegging, idégenerering, valg av konsept, 3D-modellering, prototyping, testing og simulering. Det ble utviklet flere versjoner av koblingen, hvor designet ble gradvis forbedret basert på innsikt fra tidligere versjoner.
Resultatene viser at det utviklede designet oppfyller de fleste kravene til funksjonalitet og montering. Koblingen kan monteres og demonteres med én hånd, og har en visuell indikator som viser om koblingen er korrekt låst. Testene viste lav monteringskraft, god ergonomi og tilfredsstillende robusthet. Simuleringer tyder på at komponenten tåler både temperaturpåvirkning og internt trykk innenfor akseptable grenser, men peker også på enkelte områder hvor deformasjon kan bli større enn ønskelig.
Arbeidet har resultert i et gjennomarbeidet forslag til en VDA-kompatibel kobling, med forbedret brukervennlighet og muligheter for videre utvikling. Oppgaven gir et godt grunnlag for videre arbeid med materialvalg, testing under reelle forhold og vurdering av produksjonsaspekter som ikke var innenfor rammene for dette prosjektet. In this bachelor's thesis, the group has worked on developing a coupling component for use in cooling systems in vehicles, based on requirements from Kongsberg Automotive. The coupling was to be designed in accordance with the VDA standard, and the goal was to create a solution that is functional, user-friendly, and suitable for production.
The development work was carried out as both a creative and structured process, based on methods such as the Double Diamond and Lerdahl's innovation model. The process included initial research, idea generation, concept selection, 3D modeling, prototyping, testing, and simulation. Several versions of the coupling were developed, where the design was gradually improved based on insights from previous versions.
The results show that the developed design meets most of the requirements for functionality and assembly. The coupling can be assembled and disassembled with one hand and has a visual indicator that shows whether it is correctly locked. The tests showed low assembly force, good ergonomics, and satisfactory robustness. Simulations indicate that the component withstands both temperature effects and internal pressure within acceptable limits but also point to certain areas where deformation may exceed the desired level.
The work has resulted in a well-developed proposal for a VDA-compatible coupling, with improved user-friendliness and potential for further development. The thesis provides a solid foundation for continued work on material selection, testing under real conditions, and assessment of production aspects that were outside the scope of this project.