• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for vareproduksjon og byggteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for vareproduksjon og byggteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Exploring the possibility of using artificial intelligence and machine learning tools in hydraulic flow testing

Aasmundstad, Kristian; Farberg, Amund
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3204787
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for vareproduksjon og byggteknikk [1194]
Description
Full text not available
Abstract
Denne oppgaven utforsker muligheten for å bruke kunstig intelligens (KI) og maskinlæring (ML) til å forutsi hydrauliske trykktap i rørkoblinger, med mål om å anbefale metoder for å supplere designet av komponenter i termiske styringssystemer (TMS) for batterielektriske kjøretøy (BEV). Ved å bruke et datasett med trykkmålinger fra strømning gjennom en 90° albuekobling, opprinnelig samlet inn av Stapelfeldt (2022), sammenlignes flere ensemble-regresjonsmodeller basert på beslutningstrær (Random Forest, Extra Trees, XGBoost, Histogram-Basert Gradient Boosting og Voting), sammen med et fysikkinformert nevralt nettverk (PINN).

Støydemping med lavpassfilter og fjerning av avvik for å isolere stabil strømning er gjennomført. Både rå sensorattributter (strømningshastighet, innløps-/utløpstrykk) og konstruerte, fysikkforsterkede attributter (Reynolds-tall, teoretisk trykktap via Darcy–Weisbach, strømningshastighet) benyttes. Hyperparameterjustering gjøres gjennom tilfeldig søk og "successive halving"-søk med nestet kryssvalidering, mens modellens ytelse vurderes ved hjelp av MAE, RMSE, R² og residualanalyse. En analyse av læringskurver, for å identifisere minimumsandel av treningsdata som kreves for å oppnå tilstrekkelige nøyaktighetsmål, er også inkludert.

Regresjonsmodellene oppnådde MAE-er under 0,75 % av faktiske verdier, og R²-verdier over 0,999 ved bruk av kun 40–60 % av datasettet, mens PINN-er – selv om de er mer følsomme for balansering av tap-vekting – viser lovende evne til å ekstrapolere utover treningsdataens område. Disse funnene antyder at KI/ML-modeller kan gi pålitelige prediksjoner av trykktap i hydrauliske koblinger, og dermed potensielt fremskynde tidlige designiterasjoner i automotiv testing.
 
This thesis explores the feasibility of applying artificial intelligence (AI) and machine learning

(ML) techniques to predict hydraulic pressure losses in pipe fittings, with the goal of

recommending methods of supplementing thermal management system (TMS) component

design in battery electric vehicles (BEVs). Using a dataset of pressure measurements from flow

through a 90° elbow fitting, originally collected by Stapelfeldt (2022), several tree-based

ensemble regressors (Random Forest, Extra Trees, XGBoost, Histogram-Based Gradient

Boosting, and Voting) are compared, alongside a Physics-Informed Neural Network (PINN).

Low-pass noise filtering and outlier removal to isolate steady-state flow behavior is performed.

Both raw sensor features (flow rate, inlet/outlet pressures) and engineered physics-augmented

features (Reynolds number, theoretical pressure loss via Darcy–Weisbach, flow velocity) are

employed. Hyperparameter tuning is done through randomized and successive-halving search

with nested cross-validation, while model performance is assessed via MAE, RMSE, R2, and

residual analysis. An analysis of learning curves, to identify the minimum fraction of training

data required to meet accuracy targets, is also included.

The regressors achieved MAEs below 0.75% of actual values, and R² scores above 0.999 using

only 40%-60% of the dataset, while PINNs—though more sensitive to loss-weight

balancing—exhibit promising extrapolation capabilities beyond the range of training data. These

findings suggest that AI/ML surrogates can reliably predict pressure losses in hydraulic

couplings, possibly expediting early design iterations in automotive testing.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit