Analyse av konsekvenser ved redusert driftsnivå i driftskontrakter for veg
Description
Full text not available
Abstract
Oppgavens tema er gitt av Trøndelag fylkeskommune, avdeling veg, seksjon drift og vedlikehold. Oppgaven ser på konsekvensene av å redusere driftsnivå i prosessene for renhold og kantslått i driftskontrakter for veg. Konsekvensene som vurderes er økonomi, trafikksikkerhet og miljø. For å belyse dette er det valgt en kvantitativ metode. Det benyttes tallmateriale hentet fra dagens driftskontrakt og ny kontrakt som har oppstart 01.09.2025 for sammenlikning.Teori for å belyse temaet er hentet fra Statens vegvesens håndbøker, rapporter og nettsider. Dette står i sammenheng med at Trøndelag fylkeskommune baserer sine kontrakter på Statens vegvesens kontraktsmaler for driftskontrakter. Teorikapittelet gir en kort innføring i prosessbeskrivelse og informasjon om prosessene renhold og naturlike arealer. Analysen skisserer ulike scenario for redusert driftsnivå for begge prosessene som er analysert. I tillegg er det utført en analyse av hvilken effekt redusert driftsnivå vil ha på miljø i form i klimagassutslipp. Analysen viser at redusert driftsnivå vil ha en positiv effekt på økonomi og miljø sammenliknet med dagens kontrakt. Trafikksikkerheten ser også til å bli ivaretatt ved redusert driftsnivå.Det er flere vedlegg til oppgaven. Dette er kontraktsdokumenter, regneark som viser effekter ved ulike scenario og eksporterte data fra www.vegkart.no. I vedleggene med eksporterte data fra www.vegkart.no er det skjult kolonner som ikke er relevante for å gjøre disse mer lesbare. The topic of the thesis is given by Trøndelag county authority, Roads Department, Operation and Maintenance Section. The thesis looks at the consequences of reducing the operating level in the processes for cleaning roads and cutting of roadside vegetation in road operating contracts. The consequences that are assessed are economy, traffic safety and environment. To illustrate this, a quantitative method has been chosen. Figures taken from the current operating contract and a new contract that starts on 01.09.2025 are used for comparison.Theory to illustrate the topic is taken from the Norwegian Public Roads Administration's handbooks, reports and websites. This is in connection with the fact that Trøndelag county authority bases its contracts on the Norwegian Public Roads Administration's contract templates for operating contracts. The theory chapter provides a brief introduction to the process description and information about the cleaning and roadside vegetation processes. The analysis outlines different scenarios for reduced operating levels for both processes that have been analyzed. In addition, an analysis has been carried out of what effect a reduced operating level will have on the environment in the form of greenhouse gas emissions. The analysis shows that a reduced operating level will have a positive effect on the economy and the environment compared to the current contract. Traffic safety is also expected to be preserved by a reduced operating level.