Implementing sustainability in automotive manufacturing
Description
Full text not available
Abstract
Denne oppgaven undersøker hvordan bærekraft effektivt kan implementeres i produktutviklingsprosessen hos Kongsberg Automotive – Raufoss Couplings (KA). Strengere regulatoriske krav, markedets forventninger og miljømessige hensyn stiller krav til mer bærekraftige praksiser, noe som har ledet til KAs bærekraftsplan. For å sikre en effektiv implementering av denne planen undersøker oppgaven fire sentrale spørsmål knyttet til hvordan bærekraftsarbeidet bør motiveres og styres, hvordan bærekraftskompetanse bør fordeles, og hvilke verktøy som bør benyttes i organisasjonen. En kvalitativ metodetilnærming benyttes, og kombinerer et semi-strukturert intervju med en bærekraftsingeniør i KA med en målrettet litteraturgjennomgang. En case-studie i form av en livsløpsanalyse (LCA) presenteres som et eksempel.
Funnene viser at det er en sterk motivasjonsfaktor å tilpasse selskapets bærekraftsmål til kundenes forventninger og å presentere bærekraft som en vinn-vinn-mulighet. Bærekraftsarbeidet bør rettes mot den tidlige delen av designfasen, hvor størstedelen av miljøpåvirkningen bestemmes. Bærekraftskompetanse bør ikke være begrenset til et dedikert bærekraftsteam, og det finnes ikke ett enkelt verktøy som alene er tilstrekkelig for å implementere bærekraft i praksis. This thesis explores how sustainability can be effectively implemented in the product development process at Kongsberg Automotive – Raufoss Couplings (KA). Stricter regulatory requirements, market expectations, and environmental concerns call for more sustainable practices, and leading to KA’s Sustainable Vision. For the effective implementation of this, the thesis investigates four key questions around how sustainability efforts should be motivated and directed, how sustainability expertise should be distributed, and what tools should be utilized within the organization. A qualitative methodology is employed, combining a semi-structured interview with a sustainability engineer at KA and a targeted literature review. A case study in the form of a Life Cycle Assessment (LCA) is provided as an example.
The findings show that aligning corporate sustainability goals with customer expectations and framing sustainability as a win-win opportunity is a strong motivator. Sustainability efforts should be directed toward the early design phase, where most environmental impact is determined. Sustainability expertise should not be held by only a sustainability team, and no one type of tool is perfect for implementing sustainability practices.