• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for psykologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Decoding Skills Among Norwegian Adolescents: Investigating Gender Differences, Predictors, and Comparative Performance of High School Students Decoding Skills

Sørensen, Marius Flåum
Master thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:301150228:50641053.pdf (7.059Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3204764
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for psykologi [3418]
Abstract
Internasjonale lesetester har fremhevet bekymringsfulle trender med synkende

leseprestasjoner blant ungdom de siste tiårene, noe som har ført til bekymring for utviklingen

av leseferdigheter. Denne oppgaven tar sikte på å undersøke avkodingsferdighetene til norske

elever på videregående skole ved å sammenligne dem med 1997-referansetall for elever på

grunnskolen og ungdomsskolen. Oppgaven søker videre å undersøke kjønnsforskjeller og

prediktorer for avkodingsferdigheter. Et utvalg på 206 videregående elever fra en skole i Sørøst-

Norge gjennomførte en ordkjedetest for å måle deres avkodingsferdigheter, sammen med et

spørreskjema som målte holdninger, vaner og miljøfaktorer knyttet til lesing. Resultatene viser

en signifikant forskjell mellom det nåværende utvalget og 9. og 10. klassinger i 1997, der det

nåværende utvalget presterte dårligere. Det var en signifikant kjønnsforskjell i favør av jenter i

det nåværende utvalget, der gutter hadde en skarpere nedgang i prestasjoner når man

sammenlignet funnene med dataene fra 1997. En multippel regresjonsanalyse viste at de

inkluderte variablene forklarte 22 % av variansen i avkodingsferdigheter, med mestringstro,

skjermtid og lesesituasjoner i barndommen som de sterkeste prediktorene. I tillegg rapporterte

jenter betydelig høyere leseglede, skjermtid og digital lesing enn gutter. Et nøkkelfunn av

oppgaven er å vise en betydelig nedgang i avkodingsferdigheter til Norsk ungdom, mest

fremtredende blant guttene. Begrensninger inkluderte avhengighet av selvrapportering og

bekvemmelighetsutvalg. Implikasjoner for fremtidig forskning og praktiske implikasjoner ble

diskutert.
 
International assessments have highlighted worrying trends with declining reading skills

among adolescents in recent decades, prompting concerns about the development of literacy.

This thesis aims to investigate the decoding skills of Norwegian high school students by

comparing them to 1997 benchmarks from primary and middle school students. The thesis

further seeks to examine gender differences and investigate predictors of decoding skills. A

sample of 206 high school students from a school in south-eastern Norway were administered

a word-chain test to measure their decoding skills along with a questionnaire measuring

attitudes, habits, and environmental factors related to reading. Results show a significant

difference between the current sample and 9th and 10th graders in 1997, with the current sample

performing worse. There was a significant gender difference favoring girls in the current

sample, with boys having a sharper drop in performance when comparing findings to the 1997

data. A multiple regression analysis showed the included variables to account for 22 % of

variance in decoding skills, with self-efficacy, screen time, and reading situations in childhood

being the strongest predictors. Additionally, girls reported significantly higher reading

enjoyment, screen time, and digital print exposure than boys. A key finding of the study is

showcasing a significant decline in decoding skills among Norwegian adolescents, most acutely

among male students. Limitations included reliance on self‐report measures and convenience

sampling. Implications for future research and practical implications were discussed.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit