Decoding Skills Among Norwegian Adolescents: Investigating Gender Differences, Predictors, and Comparative Performance of High School Students Decoding Skills
Abstract
Internasjonale lesetester har fremhevet bekymringsfulle trender med synkendeleseprestasjoner blant ungdom de siste tiårene, noe som har ført til bekymring for utviklingenav leseferdigheter. Denne oppgaven tar sikte på å undersøke avkodingsferdighetene til norskeelever på videregående skole ved å sammenligne dem med 1997-referansetall for elever pågrunnskolen og ungdomsskolen. Oppgaven søker videre å undersøke kjønnsforskjeller ogprediktorer for avkodingsferdigheter. Et utvalg på 206 videregående elever fra en skole i Sørøst-Norge gjennomførte en ordkjedetest for å måle deres avkodingsferdigheter, sammen med etspørreskjema som målte holdninger, vaner og miljøfaktorer knyttet til lesing. Resultatene viseren signifikant forskjell mellom det nåværende utvalget og 9. og 10. klassinger i 1997, der detnåværende utvalget presterte dårligere. Det var en signifikant kjønnsforskjell i favør av jenter idet nåværende utvalget, der gutter hadde en skarpere nedgang i prestasjoner når mansammenlignet funnene med dataene fra 1997. En multippel regresjonsanalyse viste at deinkluderte variablene forklarte 22 % av variansen i avkodingsferdigheter, med mestringstro,skjermtid og lesesituasjoner i barndommen som de sterkeste prediktorene. I tillegg rapportertejenter betydelig høyere leseglede, skjermtid og digital lesing enn gutter. Et nøkkelfunn avoppgaven er å vise en betydelig nedgang i avkodingsferdigheter til Norsk ungdom, mestfremtredende blant guttene. Begrensninger inkluderte avhengighet av selvrapportering ogbekvemmelighetsutvalg. Implikasjoner for fremtidig forskning og praktiske implikasjoner blediskutert. International assessments have highlighted worrying trends with declining reading skillsamong adolescents in recent decades, prompting concerns about the development of literacy.This thesis aims to investigate the decoding skills of Norwegian high school students bycomparing them to 1997 benchmarks from primary and middle school students. The thesisfurther seeks to examine gender differences and investigate predictors of decoding skills. Asample of 206 high school students from a school in south-eastern Norway were administereda word-chain test to measure their decoding skills along with a questionnaire measuringattitudes, habits, and environmental factors related to reading. Results show a significantdifference between the current sample and 9th and 10th graders in 1997, with the current sampleperforming worse. There was a significant gender difference favoring girls in the currentsample, with boys having a sharper drop in performance when comparing findings to the 1997data. A multiple regression analysis showed the included variables to account for 22 % ofvariance in decoding skills, with self-efficacy, screen time, and reading situations in childhoodbeing the strongest predictors. Additionally, girls reported significantly higher readingenjoyment, screen time, and digital print exposure than boys. A key finding of the study isshowcasing a significant decline in decoding skills among Norwegian adolescents, most acutelyamong male students. Limitations included reliance on self‐report measures and conveniencesampling. Implications for future research and practical implications were discussed.