Hvilke utfordringer møter vi når vi forsøker å langtidsbevare digitalt? Hvordan de oppstår og hvorfor, og finnes det løsning for offentlige organer?
Bachelor thesis
Date
2025Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [4133]
Abstract
Denne bacheloroppgaven starter med å forklare hva digital langtidsbevaring er, hvordan den utføres, samt vil den beskrive hva OAIS, MoReq og Noark er. Deretter vil den gå litt nærmere på strukturen til OAIS og hvilke fagsystemer og databaser det finnes. Etter det vil oppgaven utforske diverse utfordringer som oppstår ved digital langtidsbevaring. Utfordringene er diverse, alt fra tradisjoner og historie bak organisasjoner, og den arkivkulturen de har avlet, til utfordringer rundt filformater og langrismedium, og den levetid. Hvilket innhold som skal arkiveres og hvorvidt kan innholdet fra sosiale medier er bevaringsverdige. Hvor skal man lagre all arkivdata og hvordan bruk av skytjenester påvirker bevaringen og skaper utfordringer. Hvordan kan man validere at et dokument er ekte, og hvordan kan viktige dokumenter signeres ved hjelp av sjekksum og kryptering. Videre kommer metodekapittelet der det forklares valg av kvalitativ metode over kvantitativ metode, og hvordan en kan finne offentlige dokumenter utenfor pensum. Resultat delen beskriver hva jeg har funnet ut angående digital langtidsbevaring i offentlig sektor. Både Menon og Samdok rapporter fokuserer på den kommunale sektor, men Høringsnotatet fra 2021 ser litt bredere på arkivpraksis og arkivlov i Norge. Til slutt kommer konklusjonen, der jeg oppsummerer alt jeg har skrevet om i bacheloroppgaven og hvordan man kan løse utfordringer i offentlig sektor. This bachelor's thesis starts by explaining what digital long-term preservation is, how it is carried out, and it will describe what OAIS, MoReq and Noark are. It will then go into more detail about the structure of OAIS and which professional systems and databases exist. After that, the thesis will explore various challenges that arise from digital long-term preservation. The challenges are diverse, ranging from traditions and history behind organizations, and the archival culture they have bred, to challenges around file formats and long-term media, and the lifespan. What content should be archived and whether content from social media is worth preserving. Where to store all archival data and how the use of cloud services affects preservation and creates challenges. How can you validate that a document is genuine, and how can important documents be signed using checksums and encryption. Next comes the method chapter, which explains the choice of qualitative method over quantitative method, and how to find public documents outside the curriculum. The results section describes what I have found out about digital long-term preservation in the public sector. Both the Menon and Samdok reports focus on the municipal sector, but the Consultation Paper from 2021 looks a little more broadly at archival practices and archive law in Norway. Finally, the conclusion comes, where I summarize everything I have written about in my bachelor's thesis and how to solve challenges in the public sector.