• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for marin teknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for marin teknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan simuleringslengde og vindtype i AquaSim påvirker forankringssystemet til fôrflåter

Uglem, Maren Hukkelås; Skillingstad, Guro Holm
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:302370005:357981289.pdf (8.073Mb)
no.ntnu:inspera:302370005:357981289.zip (10.19Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3204751
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for marin teknikk [3643]
Abstract
Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan antall bølger i simuleringer påvirker resultatene i forank-

ringsanalyser av fôrflåter ved bruk av AquaSim. AquaSim er et program som gir brukeren mulighet for å

simulere konstruksjoner i vann, og observere dens bevegelse under påvirkning av bølger, vind og strøm.

Det ble modellert og testet fire ulike fôrflåter; stål og betong i både lettskip og fullastet. Det ble kjørt

simuleringer med alle de fire fôrflåtene med åtte realistiske sjøtilstander, med variasjoner i bølger, strøm

og regulær vind. For hver flåte ble det kjørt simuleringer med 50, 100 og 200 irregulære bølger. Det ble

også kjørt én analyse med irregulær vind, for å undersøke eventuelle forskjeller mot regulær vind.

Simuleringene ble utført i AquaSim, hvor både oppbyggingen av flåtene og miljølaster ble gjennomført

basert på fôrflåtemanualen til Aquastructures. I modelleringen av flåtene ble det lagt vekt på å få til

forankringssystemene likest mulig, for å bedre kunne bestemme årsaken til eventuelle variasjoner.

Resultatene viser at de forskjellige simuleringslengdene gir ulik fordeling og størrelse på kreftene i for-

ankringssystemet. Det er observert en trend i at lengre simuleringer gir noe større verdier enn kortere

simuleringer. Dog gir ikke oppgaven grunnlag til å si sikkert om de observerte forskjellene skyldes simu-

leringslengden isolert, eller om det er et resultat av tilfeldige forskjeller i generering av irregulær sjø.

Det ble også observert noe forskjell mellom bruk av regulær og irregulær vind, samt mellom de ulike

flåtetypene. Resultatene kan være nyttige for aktører som arbeider med prosjektering og sikkerhet i

flytende akvakulturanlegg.
 
This bachelor thesis investigates how the number of waves in simulations a!ects the results of mooring

analyses for feed barges using AquaSim. AquaSim is a software tool that allows users to simulate structures

in water and observe their motion under the influence of waves, wind, and current.

Four di!erent feed barge types were modelled and tested: steel and concrete barges in both lightship

and fully loaded conditions. Simulations were performed for all four barge types across eight realistic sea

states, with variations in waves, current, and regular wind. For each barge, simulations were run using 50,

100, and 200 irregular waves. One additional simulation was conducted using irregular wind to examine

any di!erences compared to regular wind conditions.

The simulations were carried out in AquaSim, where both the structural setup of the barges and the

environmental loads were implemented based on the Aquastructures feed barge manual. In the modelling

process, particular attention was given to ensuring that the mooring systems were as similar as possible,

in order to better isolate the causes of any variations in results.

The results show that di!erent simulation lengths yield variations in both the distribution and magnitude

of forces in the mooring system. A general trend was observed in which longer simulations tend to produce

slightly higher values than shorter ones. However, the study does not provide a su"cient basis to conclude

whether these di!erences are caused solely by simulation length or whether they result from random

variations in the generation of irregular seas.

Some di!erences were also observed between the use of regular and irregular wind, as well as between the

di!erent barge types. The findings may be of interest to stakeholders involved in the design and safety

assessment of floating aquaculture facilities.

This section is based on the original Norwegian version. (Translated using ChatGPT, OpenAI, 2025).
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit