• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for ingeniørvitenskap (IV)
  • Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

BÆREKRAFTIG RIVING AV GAMLE NERLANDSØYBRUA

Joqi, Fahd; Hoff, Oscar Johan; Strømsheim, Sondre Gulseth
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3204696
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for havromsoperasjoner og byggteknikk [1125]
Description
Full text not available
Abstract
Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan gamle Nerlandsøybrua i Herøy kommune kan rives på en bærekraftig måte, med mål om å redusere miljøpåvirkning og minimere deponering. Arbeidet bygger på prinsippene for sirkulær økonomi, avfallshierarkiet, FNs-bærekraftsmål og gjeldende regelverk som avfallsforskriften, naturmangfoldsloven, TEK17 og plan- og bygningsloven.

Oppgaven omfatter kartlegging av materialer som betong, armeringsstål, asfalt og miljøfarlige stoffer som PCB og krom (VI). Det er gjennomført analyser av ombruk og gjenvinningspotensial, samt beregninger av CO₂-utslipp fra maskiner og transport ved hjelp av digitale verktøy som Revit og Excel. I tillegg er det utført økonomiske vurderinger av både gevinster og kostnader knyttet til ulike håndteringsmetoder.

Resultatene viser at over 90 % av materialene kan gjenvinnes eller gjenbrukes. Elektrifisering av maskiner og transportmidler kan redusere CO₂-utslipp med betydelige mengder, og båttransport fremstår som det mest effektive og miljøvennlige alternativet. Materialer som armeringsstål, kobber og rekkverk har et økonomisk potensial på over 2,3 millioner kroner. Samtidig kan deponikostnader på over 5 millioner kroner unngås ved å gjenbruke massene i prosjekter.

Kartleggingen avdekket også forurenset betong med overgrense verdi av krom (VI), som etter søknad kan gjenvinnes i henhold til avfallsforskriften § 14a-4. Dette viser at miljøhensyn og økonomisk lønnsomhet kan kombineres, forutsatt god planlegging, tidlig miljøkartlegging og riktig håndtering av materialer.

I tillegg er det gjennomført vurderinger av ytre miljø, med fokus på naturmangfold som gytefelt og kulturminner rundt Nerlandsøybrua. Riveprosessen er planlagt med tiltak for å redusere risiko for forurensning til sjø og natur, i tråd med Naturmangfoldloven og relevante bærekraftsmål. Dette inkluderer blant annet bruk av elektriske maskiner, miljøsanering og skånsom transport for å beskytte sårbare økosystemer.

Oppgaven konkluderer med at bærekraftig riving er fullt mulig, og gir konkrete anbefalinger for fremtidige prosjekter som ønsker å redusere klimaavtrykk og fremme sirkulær ressursbruk i bygg og anleggssektoren.
 
This bachelor explores how the old Nerlandsøy Bridge in Herøy municipality can be demolished in a sustainable manner, with the goal of minimizing environmental impact and reducing landfill waste. The study is based on principles from the circular economy, the waste hierarchy, the UN Sustainable Development Goals, and relevant legislation, including the Waste Regulations, the Nature Diversity Act, TEK17, and the Planning and Building Act.

The thesis includes material mapping of concrete, reinforcement steel, asphalt, and hazardous substances such as PCBs and chrom (VI). Analyses were conducted to evaluate the potential for reuse and recycling, along with CO₂ emission calculations related to machinery and transport using digital tools like Revit and Excel. Furthermore, economic assessments of both the costs and benefits associated with different material handling methods have been carried out.

The results show that over 90% of the materials can be reused or recycled. Electrifying machinery and transport could significantly reduce CO₂ emissions, and maritime transport emerges as the most efficient and environmentally friendly solution. Materials such as reinforcement steel, copper, and guardrails are estimated to have a combined economic value of over NOK 2.3 million. Additionally, landfill costs exceeding NOK 5 million can be avoided by reusing materials in future projects. Contaminated concrete containing chrom (VI) above regulatory limits was also identified but may still be reused following approval under § 14a-4 of the Waste Regulations. This demonstrates that environmental sustainability and economic viability can go hand in hand, provided there is good planning, early environmental assessments, and proper material management.

The thesis also considers external environmental impacts, focusing on biodiversity, spawning areas, and cultural heritage near the bridge. The demolition is planned with preventive measures to minimize pollution to surrounding marine and terrestrial environments, in accordance with the Nature Diversity Act and the relevant sustainability goals. This includes the use of electric equipment, environmental remediation, and low-impact transport methods to protect vulnerable ecosystems.

The study concludes that sustainable demolition is entirely achievable and provides clear recommendations for future projects seeking to reduce climate impact and promote circular resource use within the construction and civil engineering sectors
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit