• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Dyrehagen og Amatørkunsten

Barvik-Nilsen, Maia
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:301417219:170812812.pdf (7.449Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3204657
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1175]
Abstract
Oppgaven undersøker og diskuterer hvordan klasseforskjeller påvirker oppfatningen av kunst, og tar utgangspunkt i verket Dürer Zoo av Tom Kosmo. Oppgaven reflekterer også over bruk av ordet "amatørkunst", og hvordan kunst som ikke følger akademiets idealer ofte blir nedvurdert, uavhengig av teknisk og kunstnerisk kvalitet.

Gjennom en visuell og ikonografisk analyse av Dürer Zoo, og en diskusjon om Kosmos bakgrunn fra arbeiderklassen, utforsker oppgaven spørsmål om kunsten tilgjengelighet, smak og legitimitet. Oppgaven trekker linjer til kunsthistorien, og bruker teorier om klasse og modernistisk kunst fra Pierre Bordieu og Clement Greenberg.

Oppgaven avsluttes med argumentering for at den figurative kunsten ofte oversees av akademiet i samtiden, og at konseptkunsten har inntatt den plassen den figurative kunsten en gang hadde. Dürer Zoo er en sammensmelting av tradisjon og samtid, og er et uttrykk for kunst som appellerer til arbeiderklassen.
 
The thesis examines and discusses how class differences influence the perception of art, and focuses on the artwork Dürer Zoo by Tom Kosmo. The thesis also reflects on the use of the word "amateur art", and how art that does not follow the ideals of the academy is often devalued, regardless of technical and artistic quality.

Through a visual and iconographic analysis of Dürer Zoo, and a discussion of Kosmo's working-class background, the thesis explores questions of art's accessibility, taste and legitimacy. The thesis draws lines to art history, and uses theories of class and modernist art from Pierre Bordieu and Clement Greenberg.

The thesis concludes by arguing that figurative art is often overlooked by the academy in the present day, and that conceptual art has taken the place that figurative art once had. Dürer Zoo is a fusion of both tradition and contemporaneity, and is an expression of art that appeals to the working class.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit