• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ut av skapet, og inn i lyset: En auteuranalyse av Dag Johan Haugerud

Fedøy, Jona
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:301028247:171304684.pdf (9.307Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3204648
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1175]
Abstract
Denne bacheloroppgaven er en auteuranalyse av Dag Johan Haugerud, spesefikt i et skeivt perspektiv, med utgangspunkt i trilogien Sex, Drømmer og Kjærlighet. Jeg undersøker hvordan Haugerud passer inn i den tradisjonelle auteurrollen, hvordan den oppsto og hvordan den blir ført videre i et skeivt perspektiv. Jeg ser på den historiske konteksten til skeiv representasjon i film, og undersøker hvem den skeive auteuren har vært. Videre forklarer jeg hvordan Haugerud som skeiv preger den skeive representasjonen i filmene sine og hvordan han representerer en ny skeiv auteur, og at hans bidrag kan utvide publikums forståelse av skeivhet. Ved å sammenligne historiske framstillinger og andre filmskapere konkluderer jeg med at Haugerud representerer en ny skeiv auteur som kan bære norsk skeiv film videre.
 
This bachelor’s thesis is an authorship study of Dag Johan Haugerud, specifically from a queer perspective, based on the trilogy Sex, Dreams and Love. I examine how Haugerud fits into the traditional auteur role, where it came from and how it evolved to include a queer perspective. At the same time, I look at who the queer auteur is and explain why Haugerud is one of these queer auteurs, and how he differs from the previous ones. Furthermore, I explain how Haugerud as queer, influences the queer representation in his films and how he represents a new queer auteur, and that his contribution can expand the audience’s understanding of queernes. By comparing historical representations and other filmmakers, I conclude that Haugerud represents a new queer auteur who can carry Norwegian queer film forward.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit