Har remakes en verdi i samfunnet?: En analyse av remakes og Nosferatu
Abstract
I denne bacheloroppgaven skal jeg utforske hvordan remakes påvirker samfunnet, og hvilken verdi de har i seg selv. Jeg skal i hovedsak bygge min oppgave på teori knyttet til remaking, samt annen nærliggende teori tilknyttet adapsjon og sjanger. Filmhistorie vil også ha en relevant plass i min analyse, der jeg skal bruke tre ulike versjoner av samme film som eksempler, Nosferatu (Murnau, 1922), Nosferatu: Phantom der Nacht (Herzog, 1979) og Nosferatu (Eggers, 2024). Disse filmene representerer et bredt spenn i filmhistorien, og jeg mener derfor at de gir et godt utgangspunkt for analyse. Gjennom teori og artikler knyttet til filmanalyse og filmkritikk argumenterer jeg for at remakes er mer enn et resultat av kommers, men faktisk har en verdi i samfunnet og i filmhistorien, da det kan gi et unikt innblikk i utvikling av kultur og samfunn. In this bachelor's thesis, I will explore how remakes affect society, and what value they have in themselves. I will mainly base my thesis on theory related to remaking, as well as theory related to adaptation and genre. Film history will also have a relevant place in my analysis, where I will use three different versions of the same film as examples, Nosferatu (Murnau, 1922), Nosferatu: Phantom der Nacht (Herzog, 1979) and Nosferatu (Eggers, 2024). These films represent a wide range in film history, and I therefore believe that they provide a good starting point for analysis. Through theory and articles related to film analysis and film criticism, I argue that remakes are more than a result of commerce, that they have a value in society and in film history, as it can provide a unique insight into the evolution of culture and society.