• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Når spilleren mister kontroll - En adaptasjonsanalyse av TV-serien The Last of Us og dataspillet The Last of Us Part I

Fagerland, Simen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
no.ntnu:inspera:301028247:171304771.pdf (7.903Mb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3204642
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1175]
Abstract
Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan adaptasjon fungerer mellom to fundamentalt forskjellige medier: et dataspill og en TV-serie. Oppgavens fokus er en analysere som undersøker hvordan interaktive spillelementer blir overført til filmatiske elementer i en ikke interaktiv lineær fortelling. Analysen skal fokusere på dataspillet The Last of Us Part I (Naughty Dog 2022) og hvordan spillelementene stealth-mekanikk, ressursstyring og miljøfortelling blir forsøkt adaptert gjennom gjennom bruk av filmatiske virkemidler til audiovisuell filmfortelling, Ssi TV-serien The Last of Us (The Last of Us 2023). Oppgaven diskuterer også hva som kreves for å adaptere mellom to medier som fungerer på svært ulike måter, og samtidig bevare den samme historien uten å miste de følelsesmessige opplevelsene. For å besvare dette, vil teoretisek rammeverk fra Linda Hutcheon, Clara Fernández-Vara og forfatteren Simon Egenfeldt-Nielsen, Jonas Heide Smith og Susana Pajares Tosca bli tatt i bruk.
 
This bachelor’s thesis explores how adaptation functions between two fundamentally different media: a computer game and a TV series. The focus of the thesis is an analysis that investigates how interactiv gamplay elements are tranlated into cinematic techniques within a non-interactive, linear narrative. The analysis centers on the video game The Last of Us Part I (Naughty Dog 2022) and examines how gameplay elements such as stealth mechanics, resource management, and environmental storytelling are adapted through cinematic devices into audiovisual storytelling in the TV series The Last of Us (The Last of Us 2023). Furthermore, the thesis discusses what is required to adapt between two media that operate in fundamentally different ways, while still conveying the same story without losing the emotionally charged experiences. To answer this, theoretical frameworks from Linda Hutcheon, Clara Fernández-Vara, and the authors Simon Egenfeldt-Nielsen, Jonas Heide Smith, and Susana Pajares Tosca have been applied.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit