• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
  •   Home
  • Det humanistiske fakultet (HF)
  • Institutt for kunst- og medievitenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Thelma og Julie - Et kvinnelig blikk?

Kolseth Sandberg, Mathilda
Bachelor thesis
Thumbnail
URI
https://hdl.handle.net/11250/3204637
Date
2025
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for kunst- og medievitenskap [1175]
Description
Full text not available
Abstract
Denne bacheloroppgaven undersøker hvordan kvinnelige karakterer fremstilles i Joachim Triers filmer Verdens verste menneske (2021) og Thelma (2017), med utgangspunkt i feministisk filmteori og særlig Laura Mulveys begrep om "det mannlige blikket". Ved å analysere hvordan Julie og Thelma representeres visuelt og narrativt, søker oppgaven å finne ut om de gis reell subjektivitet og handlingsrom, eller om de først og fremst fungerer som objekter for et mannlig perspektiv. Gjennom bruk av kameraføring, nærbilder og fravær av dialog, viser Trier en tendens til å gi sine kvinnelige karakterer emosjonell dybde og visuell autonomi. Samtidig stilles det spørsmål ved hvorvidt dette blikket utfordrer patriarkalske strukturer, eller om det i noen tilfeller fortsatt er formet av en mannlig fortellerstemme.
 
This bachelor's thesis examines how female characters are portrayed in Joachim Trier’s films The Worst Person in the World (2021) and Thelma (2017), using feminist film theory and particularly Laura Mulvey’s concept of “the male gaze” as a theoretical framework. By analyzing how Julie and Thelma are represented both visually and narratively, the thesis seeks to determine whether they are granted genuine subjectivity and agency, or whether they primarily function as objects of a male perspective. Through the use of cinematography, close-ups, and the absence of dialogue, Trier demonstrates a tendency to give his female characters emotional depth and visual autonomy. At the same time, the thesis questions whether this gaze effectively challenges patriarchal structures, or if it remains shaped, at times, by a male narrative voice.
 
Publisher
NTNU

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit