Design og implementering av en digital labinfrastruktur for realistiske IT-driftsscenarioer i undervisning
Abstract
Dette prosjektet utvikler og vurderer et praktisk labmiljø for undervisning i IT-drift og systemadministrasjon ved hjelp av realistiske scenarioer. Målet er å gi IT-studenter relevant erfaring med driftsutfordringer som kan oppstå senere i arbeidslivet. For å sikre at prosjektet er realistisk bygger det på teori om monitorering, hendelseshåndtering og Infrastructure as Code (IaC). Det blir også tatt i bruk flere verktøy som Terraform, Docker, Prometheus og Grafana for å gjøre labmiljøet så realistisk som mulig. Labmiljøet kjøres i NTNU Gjøviks OpenStack-plattform "SkyHiGh" og inkluderer scenarioer som simulerer høy ressursbruk og DoS-angrep. Eksperimentene ble gjennomført med IT-studenter som deltakere hvor læringsutbytte og opplevelsene deres ble vurdert gjennom observasjoner og intervjuer. Resultatene peker til at deltakerne fikk en bedre forståelse for IT-drift, praktisk erfaring med feilsøking, samarbeid og bruk av verktøy under press. Konklusjonen ble at labmiljøet virker nyttig for undervisning og gir et godt grunnlag for praktisk undervisning. This project develops and evaluates a practical lab environment for teaching IT operations and system administration through realistic scenarios. The goal is to provide IT-students with relevant experience in dealing with operational challenges they may encounter in their future careers. To ensure realism, the project builds on theoretical concepts such as monitoring, incident handling, and Infrastructure as Code (IaC). Several tools are used to enhance the realism of the environment, including Terraform, Docker, Prometheus and Grafana. The lab environment runs on NTNU Gjøvik's OpenStack platform "SkyHiGh" and includes scenarios that simulate high resource usage and DoS attacks. The experiments were carried out with IT-students as participants, and their learning outcomes and experiences were assessed through observations and interviews. The results indicate that participants gained a better understanding of IT operations, along with hands-on experience in troubleshooting, collaboration, and the use of tools under pressure. The conclusion is that the lab environment is useful for educational purposes and provides a solid foundation for practical training.